- מתכוניישן - https://matkonation.com -

ביצה בקן משודרגת


מאת: דיאנה לינדר

כשהייתי בערך בת שמונה, החלטתי לפתוח מסעדה. למקום נתתי שם קצת מוזר "הרולד'ס". אין לי מושג מאיפה הבאתי את השם הזה אבל הוא היה נראה לי מתאים. מיקום המסעדה היה במטבח הורי והתפריט הלא קיים הורכב ממנה אחת בלבד- לחם מטגן עם רוטב סודי של קינמון, סוכר ומייפל. שני הלקוחות הקבועים שלי היו אמא ואבא אבל צחוק הגורל הוא שאח שלי שסירב בתוקף לאכול במסעדה מתחנן היום שאני אבשל עבורו.

יום אחד אבא שלי ביקש נשיקה בעקבות ארוחה שהגשתי לו, בכעס הצהרתי שחוקי המסעדה אינם מאפשרים לנשק את המלצרית/טבחית. הכעס גרם לי להגיע למסקנה ש"הרולד'ס" צריכה להיסגר לתמיד.

יש משהו בארוחות בוקר שעד היום מזכיר לי את שנות ילדותי המדהימה. זו הייתה הארוחה האהובה עלי, במיוחד בסופי שבוע כשכולנו, משפחה ולעיתים גם חברים, היינו מתיישבים לארוחת בוקר עשירה ונינוחה.


דניה: "גם אצלי (גם מקורות אנגלוסקסים) ארוחת בוקר לוקחת לזיכרונות ילדות. אבא שלי היה אחראי על הארוחה הזו ועד שהלכתי לצבא היינו יושבים כל בוקר יחד לפני בית ספר ואוכלים ארוחת בוקר כהלכתה- טוסט, ביצים, דייסה. אין סיכוי שאני מצליחה ליישם מסורת כזו במשפחה שלי, נראה לי היום די הזוי שככה הצלחנו להתכנס כולנו למרות הלחץ של הבוקר."

בחיפוש אחרי מתכונים פשוטים אך מעניינים נזכרנו במנת ה" toad in hole" או בשמה הישראלי, ביצה בקן. שתינו חובבות ביצים עלומות, שתינו חובבות מאפים וכך נולדה המנה. במקום הלחם האחיד/חלה של שבת שידרגנו, דיאנה הכינה את הבריוש ודניה את המנה עצמה. יצא הורס!


חומרים:

פרוסת לחם בריוש (מתכון למטה)

מעט חמאה

ביצה (עדיף אורגנית)

מלח/פלפל

הכנה:

  1. מחממים מחבת על אש בינונית, ממיסים מעט חמאה.
  2. בינתיים יוצרים חור במרכז פרוסת הלחם בעזרת חותך עוגיות קטן או סכין, מניחים את הלחם על המחבת לדקה בערך, הופכים.
  3. שוברים לתוך החור ביצה. מתבלים במלח/פלפל.
  4. לאחר 3 דקות הופכים את פרוסת הלחם בזהירות כדי שהחלמון לא ישבר. ממשיכים לטגן עוד 3 דקות. חשוב לוודא שאתם לא מבשלים את הביצה יותר מידי, החלמון צריך להישאר נוזלי.

הערות:

בריוש

חומרים להכנת 2 כיכרות

לא קשה להכין בריוש, פשוט לוקח הרבה זמן. זו השקעה משתלמת. תתחילו את ההכנה ביום חמישי ותהנו במהלך כל סוף השבוע.

המתכון המקורי הוא של מרתה סטוארט עם כמה שינויים קלים.

1/4 כוס +2 כפות חלב

1/4 כוס סוכר

11/4 כפיות שמרים יבשים

11/4 כוסות+2 כפות קמח לחם

11/4 כוסות+2 כפות קמח רגיל

1 כפית מלח

5 ביצים (+ביצה להברשה)

225 גרם חמאה רכה ללא מלח

אופן הכנה:

  1. בקערת המיקסר ערבבו בעזרת כף עץ, חלב, סוכר,שמרים וחצי כוס קמח לחם. הוסיפו מעל את שאר הקמח והמלח- אל תערבבו. תנו לתערובת לנוח 45 דקות.
  2. לאחר 45 דקות חברו את ידית הלישה במיקסר וערבבו במהירות נמוכה 5 דקות עד  ליצירת תערובת אחידה. הוסיפו את הביצים אחת אחת ותמשיכו לערבב 5 דקות עד שהבצק חלק ולא דביק. הוסיפו את החמאה, בכל פעם כף עד שכל החמאה התערבבה, אחרי 5 דקות ייווצר כדור בצק חלק ורך.
  3. שמנו קערה גדולה בחמאה ותעבירו את הבצק. כסו בניילון נצמד ותניחו בצד כשעה וחצי עד שהבצק מכפיל את נפחו.
  4. הוציאו את האוויר מהבצק בעזרת האגרופים. הכניסו את הבצק למקרר למשך שעה וחצי נוספות או אפילו למשך הלילה.
  5. שמנו 2 תבניות לחם. חממו את התנור לחום של 220 מעלות. הוציאו את האוויר מהבצק, הניחו על משטח מקומח וחלקו את הבצק לשניים. הניחו בתבניות. כסו בניילון נצמד וחכו עוד חצי שעה להתפחה נוספת
  6. קשקשו ביצה אחת בקערה ותברישו את הבצק. אפו את הלחם 10 דקות בחום גבוהה של 220 מעלות ואז תורידו את החום ל 180 למשך 25-30 דקות עד שהלחם זהוב. בתום האפייה קררו את הלחם לגמרי לפני פריסה.