- מתכוניישן - https://matkonation.com -

מאפה קובה

שבוע ראשון של התחרות הסתיים ואנחנו קודם כל רוצות לומר תודה לכל האנשים שהשקיעו  (וזה דרש השקעה…) והצביעו לנו בדף של סוגת בפייסבוק. אנחנו נשמח מאוד שתמשיכו להצביע לנו גם הפעם אבל קודם כל חשוב לנו שתצביעו כי אתם באמת אהבתם את המנה, הרי זה כל הרעיון של התחרות לא?

בהמשך למתכון המנה הראשונה שהתהווה בעקבות הזעתר הטרי שמצאנו בירקניה ביפו, חיפשנו מתכון ברוח המטבח הערבי. משהו שלא ממש מכירים, משהו שיצליח להפתיע ויגרום לכם לומר "ואללה, לא חשבתי על כזו מנה". המנה נמצאה בספר בישול ישן שדניה קיבלה משכנה שלה בשם "בישול ערבי ארץ ישראלי" מאת: נוואל אבו-גוש.

מה זה בעצם מאפה קובה? הרעיון מזכיר קצת את המתכון שפורסם די מזמן בבלוג של מאפה עלי גפן [1] בו ויתרנו על גלגול לטובת מאפה גדול. גם כאן לקחנו מתכון ערבי קלאסי של קובה בורגול והחלטנו שאין לנו כוח לגלגל כי זה המון עבודה, זה מטוגן וזה דורש מיומנות. המתכון הזה נשען בבסיסו על הקובה הקלאסי אבל מתקבל משהוא אחר, לא פחות טעים, אם לא יותר…אגב, מאפה קובה זה לא המצאה שלנו, זה מתכון ערבי אותנטי, קיים בגרסאות שונות ומגוונות.

אחרי שהכנו את המתכון מהספר בצורה מדוייקת, החלטנו לשנות כמה דברים, ובעיקר הבנו שסוג הבשר קריטי להצלחה. בפעם הראשונה הכנו עם בקר טחון בתוספת שומן כבש…יצא יבש מידי ולא מספיק טעם כבשי. בפעם השנייה כבר ביקשנו את עצתו של הקצב השכונתי של הסטודיו- הבשרים של זלמן [2]. מוטי המליץ על בשר טחון שמורכב מ 650 גרם אונטר ריב ו 350 גרם פלדה טלה שייתן טעם של כבש עם קצת בשר והרבה שומן. מי שרוצה רק כבש טחון מוזמן (עניין של מחיר…). חשוב גם לבקש מהקצב לטחון פעמיים זה נותן מרקם יותר עדין שמתאים לטקסטורה של הבורגול.

*המתכון דורש רק חצי קילו אבל אם כבר טוחנים, עדיף קילו שישאר חצי לפעם הבאה.

לבסוף, חשוב לציין שיש להדק את המאפה כדי להימנע כמה שיותר מהתפוררות למרות שזה רק עניין של אסתטיקה, לטעם זה ממש לא מפריע.

מאפה קובה:

חומרים לתבנית 20*30

חומרים לבצק בורגול:

2 כוסות בורגול של "סוגת"

1/2 כפית מלח

מעט פלפל שחור

1/2 כפית בהרט

1 כף שמן זית

3 כוסות מים רותחים

1 בצל קטן חתוך לרבעים

חומרים למלית:

2 כפות שמן זית

1 בצל גדול קצוץ דק

1 שן שום כתושה

1/2 קילו בשר טלה+בקר טחון פעמיים

10-12 עגבניות מיובשות קצוצת

חופן עלי נענע קצוצים

1 כפית בהרט

מלח/ פלפל

1/2 כוס צנוברים או פיסטוקים

אופן ההכנה:

  1. להכנת הבצק: בקערה גדולה מערבבים את הבורגול עם המלח, פלפל, בהרט ושמן זית. מוסיפים את המים הרותחים ומשרים עד שכל המים נספגים בבורגול ומרקמו רך.
  2. מחממים תנור לחום של 180 מעלות.
  3. במעבד מזון טוחנים את הבצל ולאחר מכן מוסיפים את הבורגול ומעבדים עד לקבלת מרקם משחתי מחוספס. בודקים תיבול ומתקנים אם צריך.
  4. להכנת המלית: במחבת גדולה  מחממים שמן זית ומוסיפים את הבצל. מטגנים עד לשקיפות ומוסיפים את השום. ממשיכים לטגן עד הזהבה.
  5. מוסיפים את הבשר הטחון ומטגנים עד השחמה.
  6. מוסיפים עגבניות מיובשות, עלי נענע, בהרט, מלח פלפל וחצי מכמות הצנוברים. מערבבים, בודקים תיבול ומתקנים אם צריך.
  7. להרכבת המנה: מחלקים את מסת הבורגול לחצי, שמים מעט שמן זית בתבנית ומרפדים את התחתית.
  8. ממלאים את התבנית במלית הבשר, מהדקים. מסדרים מעל הבשר את יתרת בצק הבורגול, מהדקים ובעזרת מזלג יוצרים שבילים. מפזרים צנוברים ומזליפים שמן זית.
  9. אופים כ 30 דקות עד להזהבה.

מגישים חם עם טחינה.