- מתכוניישן - https://matkonation.com -

יום נישואין בנצרת ועלי גפן ממולאים

 

את יום הנישואין שלנו החלטנו לחגוג בנצרת. קצת מוזר לאור זה שאנחנו גרים ביפו אבל שמענו שזה חו"ל בלי דרכונים אז החלטנו לנסות.

את החדר הזמנתי לנו באכסניית פאזי עזר [1]. בית אחוזה ערבי בן יותר מ200 שנה. לפני 6 וחצי שנים בחור יהודי בשם מעוז יינון חיפש מקום בו יוכל להגשים חלום, לפתוח אכסניית תרמילאים בנצרת. הוא חיפש בית ערבי גדול עם סיפור ונשמה. לאחר כמה מפגשים עם בעלת הבית הם הגיעו להסכמה על שיתוף פעולה בפתיחת אכסניה לתרמילאים. המהלך הזה הוביל לשינוי מאוד גדול בנצרת, היום העיר העתיקה מלאה באכסניות ובמטיילים מכל העולם שמוצאים בה נקודת מוצא טובה לטיול בצפון הארץ.

עודד ואני מצאנו בנצרת את התרמילאים שהיינו לפני 10 שנים, גם אם זה היה רק ליומיים. פגשנו אנשים מגרמניה, ארה"ב, הולנד, ברזיל וישראל. הלכנו לאיבוד עם מפה ביד (ואייפון עם GPS ביד השנייה), דיברנו אנגלית, ראינו הופעה של זמרים ממזרח ירושלים ששרו מוסיקת גראנז' מול 15 איש ועשינו סיור בעיר העתיקה עם מדריכה אמריקאית.

הנושא הקולינרי תופס אצלי כמובן מקום נכבד כשאני בחופשה. נצרת סיפקה לי כמה רגעי אושר והתרגשות. קפה מהמם שטחנו לי במקום, עלי גפן טריים שנערמו על הרצפה ומיד נערמו לי לתוך שקית, עגבניות באלדי שמעולם לא ראיתי בשום מקום בארץ מיד עברו שסן צילומים ע"ג עיתון ערבי שמצאתי אצל הירקן (הוא חשב שאני קצת מוזרה כשסידרתי אותן לצילום), הפסקת קפה שחור וקאטייף טרי טרי (אני חשבתי שאומרים עטייף, אבל מסתבר שטעיתי….)  ולבסוף ארוחה בדיאנא המיתולוגית שלא אכזבה.

הנה רשימת הדברים שאיתם חזרתי הבייתה:

קפה- עם הל ובלי

זיתים סורים דפוקים

1/2 קילו עלי גפן

1/2 1 קילו עגבניות באלדי

1 קילו  מלפפון ממשפחת המלונים (שאני לא זוכרת את שמו)

250 גר' סומק- נראה לי שאני נכנסת לתקופת סומק עכשיו

1/2 קאטייף ללא מילוי

1/2 קילו גבינת עיזים משומרת במלח

מילת סיכום חופשה: לטייל במזרח התיכון זה מאוד טרנדי היום, אנחנו לא ממש יכולים לקחת חלק בטרנד ו"נאלצים" לנסוע למזרח הרחוק או לדרום אמריקה. מי שרוצה להרגיש שהוא תרמילאי בלבנון למשך יומיים מוזמן להגיע לנצרת, מובטחת לו חווייה מיוחדת וטעימה.

בזכות כל הקניות האלה החלטתי להכין סלט עגבניות עם סומק, לימון, זעתר מיובש, גבינת עיזים ופלפל חריף…טעים טעים.

ועלי גפן ממולאים באורז, זה מתכון שהולך איתי כבר 10 שנים בערך, לא משתנה אפילו שאני פוגשת מתכונים חדשים אני נשארת נאמנה.

אני יכולה להכתיר את עלי הגפן כהמנה האהובה עלי בעולם. זאת כנראה הסיבה שאני מצליחה להושיב את עצמי לגלגל 70 עלי גפן אחר הצהריים. אני לא אשקר ואומר שזה מתכון מהיר וקליל, הוא דורש השקעה וזמן אבל לטעמי זה שווה.

בעבר נהגתי להשתמש בעלי גפן משומרים, זה אפשרי כשעלי הגפן לא בעונתם אבל בתקופה הזו אין תירוצים, לכו על טרי, זה עושה את כל ההבדל. הפעם השתמשתי בעלים שקניתי בנצרת ומעולם לא יצאו לי עלי גפן כל כך עדנים ונימוחים.

עלי גפן ממולאים

חומרים להכנת 60-70 עלי גפן ממולאים

250 גר עלי גפן טריים

2 עגבניות פרוסות

4 שיני שום פרוסים דק

למילוי:

כוס וחצי אורז עגול

1 עגבנייה גדולה קצוצה קטן

1 בצל בינוני קצוץ

1/2 צרור  עלי נענע קצוצים

2 כפות שמן זית

1 כפית סומק

1 כף מלח

נוזלי הבישול:

2 כוסות מים רותחים

1 כף שמן זית

מלח/ פלפל

מיץ מלימון אחד

אופן ההכנה:

  1. חולטים את עלי הגפן המים רותחים על כף מלח למשך 5 דקות. מסננים.
  2. מרפדים סיר גדול בפרוסות עגבנייה ועלי גפן.
  3. מכינים את המילוי, בקערה גדולה שופכים על האורז מים רותחים ומשרים למשך 10 דקות. מסננים.
  4. מוסיפים לאורז את העגבניות הקצוצות, הבצל הקצוץ, הנענע שמן זית, מלח וסומק. מערבבים.
  5. למלאכת הגלגול מכינים קרש חיתוך, סכין קטנה ומגבת מטבח (לייבוש הידיים הרטובות). מניחים עלה אחד על הקרש  עם האדרה כלפי מעלה, אם יש לעלה ענף קטן בקצה אז תחתכו אותו עם סכין. שמים מעט מילוי ומתחילים לגלגל מהחלק התחתון. מקפלים פנימה את צידי העלה וממשיכים בגלגול עד קצה העלה. מניחים את העלה המגולגל בסיר.ממשיכים לגלגל ומניחים את העלים בסיר בצפיפות.
  6. בסיום הגלגול מפזרים את פרוסות השום בין העלים. מערבבים את מרכיבי הנוזל לבישול בקערה ושופכים על עלי הגפן בעדינות. מניחים צלחת על העלים ומביאים לרתיחה . לאחר הרתיחה מכסים את הסיר, מנמיכים את האש ומבשלים למשך שעה וחצי.
  7. מגישים חמים או קר עם רוטב יוגורט או סתם מנשנשים מהסיר כמוני….