- מתכוניישן - https://matkonation.com -

שוק טלה עם ירקות שורש

מאת: דניה ויינר

ערב ראש השנה בבית משפחת ויינר הוא ערב של שוק טלה. כבר כמה שנים טובות שהנתח הזה  מתחבר לי באופן ישיר עם ראש השנה. אני לא יודעת איך התחילה המסורת הזו אבל כשאני נכנסת לבית הורי בערב חג והריח העשיר של בשר טלה צלוי בתנור מכה בי אני יודעת שאני בבית.

מעולם לא הכנתי בעצמי טלה בתנור, השארתי להורים שלי את העניין (אולי בגלל המחיר…) אבל השנה דיאנה ואני רצינו לעשות מנה ממש חגיגית שלא דורשת כמעט שום דבר מהמארח מלבד קפיצה לקצב איכותי.

יום לפני הצילומים התקשרתי לקצב הקבוע שלי והזמנתי ממנו שוק טלה עם דרישות. "אני צריכה שוק הכי קטנה שיש לך…שתהיה מיושנת כמו שצריך…תנקה לי אותה בחלק התחתון של הרגל והכי חשוב שתהיה יפה כי היא מיועדת לצילומי דוגמנות". ניתקתי את השיחה וחשבתי לעצמי שאו שהוא צוחק עלי או שהוא רץ למקרר לחפש את דוגמנית הבית.

למחרת בבוקר הגעתי לאסוף את הנתח וביראת כבוד וגאווה הקצב הושיט לי את השוק, הוריד את השקית והראה לי כמה היא יפיפיה.

הבאתי את הדוגמנית לסטודיו ודבר ראשון התחלנו לעבור על איפור ושיער. מרחתי אותה בשמם זית מלח ופלפל, חרצתי בה חריצים עמוקים והחדרתי שיני שום שלמות, עטפתי אותה בזר של רוזמרין טרי מהגינה וקשרתי בחבל. כל מלאכת ההכנה ארכה 10 דקות ובינתיים התנור התחמם לחום של 220 מעלות.

אני מעידה על עצמי שאני קרניבורית לא קטנה, אוהבת לאכול בשר אבל לא ממש נהנת להתעסק איתו לפני האכילה. במקרה של השוק הזו נהנתי כל כך מכל שלבי ההכנה, ולא פחות מהתוצאה. יש משהוא אצילי בנתח הזה, הוא גדול ומרשים, עשיר במרקמים וטעמים וכשהוא על שולחן החג הוא מיד זורק אותי למראה של שולחנות משתה של אחשוורוש (אפילו שזה לא החג הנכון…).

במהלך הצילומים ולאור הריחות שהיו בסטודיו החלטנו להתפנק ולשתות קצת יין. לאחרונה נחשפנו ליין מעולה של יקבי בנימינה רזרב קריניאן 2009, הוא עולה 91 שקל שזה לדעתי אחלה מחיר ליין של ערב חג. אני באופן אישי מאוד אוהבת יין אדום ועם שוק טלה זה היה שילוב מושלם, חבל רק שעד שסיימנו לצלם, סיימנו כמעט את כל הבקבוק בלי להכניס ולו חתיכת בשר אחת לפה.

שנה טובה וחג שמח!

שוק טלה עם ירקות שורש

כמות ל 6-7 איש

1 שוק במשקל 3-4 קילו

10 שיני שום מקולפות

2 כפות שמן זית

מלח גס ופלפל גרוס טרי

6 ענפי רוזמרין

לירקות שורש:

5 תפוחי אדמה חתוכים לרבעים

7 גזרים חתוכים לחתיכות גדולות

2 גבעולי כרישה

אפשר גם: שומר, שורש פטרוזיליה, בטטות.

לרוטב:

1 כף קמח

500 מ"ל ציר עוף/ירקות

2 כפות יין אדום

אופן ההכנה:

            מחממים תנור לחום של 230 מעלות.

  1. בעזרת הידיים משמנים היטב את השוק בשמן זית. חורצים חתכים עמוקים בצורה של X בתוך הבשר ומחדירים את שיני השום. חשוב שהם לא יבצבצו אחרי הם ישרפו במהלך הבישול. ממליחים ומפלפלים.
  2. מפזרים את גבעולי הרוזמרין על השוק וקושרים אותם בעזרת חבל אפיה. אם אין חבל אפשר לפרק את הגבעול ולפזר את עלי הרוזמרין.
  3. בתבנית עמוקה ללא נייר כסף או נייר אפייה מניחים עוד 2-3 גבעולי רוזמרין ומעל את השוק.
  4. מכניסים לתנור החם (ללא כיסוי) למשך 20 דקות ואז מנמיכים את עוצמת החום ל 170 מעלות. כשעה לפני תום האפייה, מוצאים את התבנית מהתנור ומפזרים את הירקות, מברישים אותם בנוזלים שיש בתבנית וממשיכים לאפות. בסה"כ אופים למשך שעתיים וחצי בערך. השוק מוכנה כשהבשר נופל ממנה בקלות.
  5. מוצאים את השוק מהתנור ומכסים בנייר כסף ואז במגבת. נותנים לשוק לנוח במשך  10 דקות לפחות.
  6. להכנת הרוטב: אחרי שהוצאנו את השוק מהתבנית זורקים את רוב השומן שהצטבר ואת גבעולי הרוזמרין. מניחים את התבנית על הגז ומוסיפים את הקמח. מגרדים את כל השאריות שעל התחתית (שם נמצא כל הטעם!). מוסיפים את הקמח והציר ומערבבים טוב כדי שלא ייווצרו גושים. מצמצמים למשך 10 דקות. לבסוף מוסיפים את היין האדום ומבשלים למשך עוד 5 דקות. מגישים מעט מהרוטב על קרעי בשר הטלה.

*תודה רבה לעופרה שתרמה לנו כלים מקסימים שהיא מכינה בעבודת יד www.ofra-t.com [1]