- מתכוניישן - https://matkonation.com -

עוגת שמרים חלבה ושוקולד

מאת: דאינה לינדר

בסצנת הפתיחה של הסרט "אמלי"  מציגים את הדברים שאמלי אוהבת ושונאת בצורה מאוד חושית וחושנית. אחת האהבות שלה זה להכניס יד לערמה של שעועית יבשה. הסצנה צולמה בצורה כזו שכשצופים ביד הנכנסת לערמה אפשר ממש לחוש את קרירות וטקסטורת השעועית.

אחת האהבות המוזרות שלי היא להגיע הביתה מהסופר ולהסניף קוביית שמרים טרייה. אני מתארת לעצמי שלרוב האנשים זה נשמע סוג של סטייה אבל אני פשוט אוהבת את הריח, אולי בגלל שהוא לוקח אותי ישר לריח של מאפה שמרים מוכן עוד לפני שעשיתי את כל העבודה.

אני מכירה הרבה אנשים שפוחדים מאפייה עם שמרים, הם מרגישים שזה אפייה למתקדמים. אחרי שמנסים פעם אחת מבינים שזה ממש לא עניין מסובך אלא רק דורש מעט סבלנות. לקראת שבוע שלם בו אני מארחת ומתארחת בערבי הדלקת נר החלטתי להכין כמות כפולה של עוגת שמרים וחלבה כדי שיהיה לי בכל פעם שיבקשו ממני להביא משהו טעים.

אפשר להקפיא את העוגה בסיום האפייה, לאחר שהתקררה לחלוטין. יש להפשיר בטמפ' החדר, למשך שעתיים בערך וממש לפני ההגשה כדאי לחמם בתנור למשך כמה דקות- העוגה יוצאת ריחנית וטרייה כאילו יצאה הרגע מהתנור.

אפשר להחליף את מילוי החלבה במה שאתם אוהבים כמו למשל- סוכר חום וקינמון, נוטלה ושקדים טחונים, שוקולד מומס וריבת פובידל (שזיפים).

עוגת שמרים חלבה ושוקולד מריר

כמו במרבית המתכונים לבצק שמרים, ניתן להתפיח את הבצק במקרר למשך לילה ולעבוד איתו למחרת.

חומרים ל- 2 עוגות (בתבניות אינגליש קייק):

לבצק:

4 כוסות קמח (אני מעדיפה להשתמש בקמח לחם אך לא חובה)

1 כוס מים, בטמפרטורת החדר

50 גר'. שמרים טריים

½ כוס סוכר

קמצוץ מלח

1 ביצה + 2 חלמונים

1 כפית תמצית וניל

100 גר חמאה רכה

למלית:

1 כוס ממרח חלבה, חמה (מחוממת במיקרו למשך כ-45 שניות)

1 כוס חלבה, מפוררת

100 גר שוקולד מריר, חתוך גס

לסירופ:

½ כוס סוכר

½ כוס מים

אופן הכנה:

  1. מערבלים יחד את הקמח, מים, שמרים, סוכר, מלח, ביצה, חלמונים, ותמצית וניל במיקסר עם וו לישה על מהירות בינונית למשך כ7 דקות. מוסיפים את החמאה וממשיכים לערבב עוד כ5 דקות עד שהבצק מאוד רך ודביק. מעבירים את הבצק לקערה משומנת ומכסים. נותנים לבצק לתפוח עד שמכפיל את נפחו (כשעה-שעתיים, תלוי בטמפרטורת החדר).
  2. כשהבצק תפח, מחלקים אותו לשני חלקים שווים. מרדדים גוש בצק אחד על משטח מקומח למלבן בגודל 20×30 ס"מ.
  3. מורחים את הבצק בשכבה דקה (כ½ כוס) של הממרח חלבה. מפזרים על הממרח חצי כמות החלבה המפוררת וחצי כמות השוקולד. מגלגלים את הבצק לרולדה לאורך.
  4. עם סכין חדה, חותכים את רולדת הבצק לשניים וקולעים צמה בצורת בורג ומניחים אותה בתבנית אינגליש קייק מרופדת בנייר אפייה. חוזרים על הפועלה עם גוש הבצק השני.
  5. נותנים לעוגות לתפוח שוב במקום חמים ויבש עד שמכפילות את נפחם (כ45 דק-שעה).
  6. מחממים תנור ל 180 מעלות, אופים את העוגות כ 35-40 דקות עד לזהבה.
  7. בינתיים מכינים את הסירופ:  בסיר קטן מביאים את הסוכר ומים להרתחה על אש בינונית. מחלישים את האש ומבשלים עוד 10-12 דקות.
  8. כאשר העוגות יוצאות מהתנור, מורחים אותם מיד עם הסירופ. נותנים לעוגות להתקרר כ20 דקות ומגישים.