- מתכוניישן - https://matkonation.com -

עוגת קדאיף וקרם וניל

בכל יום שלישי אני עולה לירושלים ללמד סטודנטים ב"מכללת הדסה" צילום סטודיו. בכל יום שלישי אני עוברת במאפייה קטנה ליד המכללה וקונה לי 3 גביניות כדי להתחיל את היום (אני בהריון, מותר לי…). בשבועות האחרונים ראיתי בוויטרינה הקטנה עוגה ששעוררה בי זיכרון לא ברור. בפעם השלישית שראיתי את העוגה נזכרתי שאמא שלי הייתה מכינה כזו כשהייתי ילדה. זיכרון העוגה היה כל כך עמום שלרגע חשבתי שאולי המצאתי את כל העניין. שיחת הבהרה עם אמא, אישרה שאכן היא הייתה מכינה את העוגה ואכן אהבתי אותה מאוד. כששאלתי את האופה מירושלים מה שמה הוא אמר בפשטות, עוגת קדאיף וקרם וניל. "אין לה שם אמיתי?" שאלתי אותו והוא הסתכל עלי בעין קצת מוזרה. המשכתי לשאול אנשים אם יש לעוגה שם ולא הצלחתי לקבל תשובה מספקת, קיוויתי שהיא תתגלה כעוגה עם שם מרשים כמו, נפוליאון או היער שחור, משהו אקזוטי כזה,  אבל היא נשארה – עוגת קדאיף עם קרם וניל, עוגה שהכנתי מתוך זיכרון עמום של ילדה.

בזכות הבלוג ולמען הדורות הבאים החלטתי שאני חייבת לשחזר אותה ולטעום את הזיכרון. החלטתי שאני לא מבקשת מאמא שלי מתכון אלא מנסה לשחזר אותה לבדי. הדבר הראשון והחשוב ביותר היה לקנות שערות קדאיף. למזלי הרב אני מתגוררת ביפו ויכולתי לקפוץ לקנות שערות קדאיף טריות (31 ₪ לקילו ) במאפיית "ליאון ובניו". הקדאיף של ליאון נחשב לטוב ביותר ואכן התאהבתי בחומר גלם הזה. אם אתם לא מגיעים ליפו אפשר להשיג קדאיף בחנויות מתמחות, שוק לוניסקי ולעיתים גם אריזות קפואות בסופר. במהלך הכנת העוגה רצו לי עוד המון מתכונים בראש, מתוקים ומלוחים שאפשר לעשות עם השערות האלה, אז תתכוננו, יהיו עוד פוסטים בעניין.

במאפייה המליצו לי לאפות את השערות עם חמאה מומסת והרבה אבקת סוכר עד שהן משנות את צבען, הם הסבירו לי שאבקת הסוכר מתקרמלת על האיטריות ושומרת על פריכות לזמן רב יותר.

החלק השני והחשוב לא פחות היה לקבל החלטה לגבי הקרם. זכרתי  שאמא שלי הכינה את העוגה עם פודינג וניל אבל לשם המודרניות והאהבה הגדולה שלי לקרם פטיסייר החלטתי להשקיע ולהכין בעצמי קרם וניל אמיתי.

כמה מסקנות:

 

עוגת קדאיף וקרם וניל

חומרים לתבנית 25*30

אטריות

400 גר' אטריות קדאיף

125 גר' חמאה מומסת

5 כפות אבקת סוכר

קרם וניל

500 מ"ל חלב

1 מקל וניל חצוי לאורכו

4 חלמונים

100 גר' סוכר

40 גר' קורנפלור

1 חבילת שמנת מתוקה מוקצפת

50 גר' אבקת סוכר

רוטב פטל

150 גר' פטל מופשר

1 כף אבקת סוכר

אופן ההכנה:

  1. מחממים תנור ל 170 מעלות. משמנים (עם חמאה) את תבנית העוגה ומרפדים תבנית תנור בנייר אפייה.
  2. מפזרים חצי מכמות האטריות ע"ג תבנית התנור. מפזרים ½ מהחמאה המומסת  ולשים בעדינות כך שהאטריות מעטופות היטב בחמאה. בעזרת מסננת מפזרים ½2 כפות מאבקת הסוכר.
  3. מרפדים את תבנית העוגה בשאר האטריות קדאיף. מפזרים את שאר החמאה מומסת ולשים בעדינות כך שהאטריות מעטופות היטב בחמאה, בעזרת מסננת מפזרים את ½2 כפות הנותרות של אבקת סוכר. מהדקים את האטריות לתחתית.
  4. אופים (את שניהם) למשך 25 דקות עד שהאטריות מקבלות גוון זהוב. את האטריות בתבנית התנור אפשר לערבב מעט תוך כדי אפייה. מוציאים מהתנור ומצננים.
  5. להכנת הקרם: מחממים חלב ומקל וניל על אש ביניונית עד לסף רתיחה. בקערה נפרדת מקציפים חלמונים סוכר וקורנפלור על לקבלת תערובת בהירה ותפוחה מעט.
  6. מנמיכם את הלהבה ומוסיפים בהדרגה את החלמונים לחלב. מערבבים היטב בעזרת מקצפה. מחזירים להבה בינונית וממשיכים לערבב עד להסמכה (בערך 15 דקות). מורידים מהאש ומצננים. אפשר להעביר למקרר ולכסות את הקרם עם ניילון נצמד שיושב ממש על הקרם ולא על הקערה.
  7. לאחר שקרם הפטסייר התקרר מקציפים חבילת שמנת מתוקה ומוסיפים את הקרם בהדרגה תוך כדי הקצפה.
  8. מרכיבים את העוגה- מפזרים את הקרם על האטריות שבתבנית העוגה, מעל הקרם מפזרים את האטריות שאפינו בתבנית התנור (אפשר לשבור אותן קצת). מעל הכל מאבקים עם אבקת סוכר.
  9. להכנת רוטב פטל- מועכים בעזרת מזלג את הפטל, מוסיפים את הסוכר ומערבבים.

* אם רוצים עוגה ממש קלה להכנה אפשר לוותר על הכנת קרם פטסייר ופשוט להכין קרם וניל בעזרת פודינג וניל ושמנת מתוקה, הטעם יהיה נוסטלגי….