- מתכוניישן - https://matkonation.com -

פאי פקאן

מאת: דניה ויינר

ימים מטורפים עוברים על המדינה שלנו ואני מוצאת את עצמי נעה בין התנהלות רגילה לחלוטין לבין ריצה לממד שבקומה העליונה. כאן בתל אביב, עם אזעקות מעטות מצאתי את עצמי מכינה ארוחת ערב ופתאום רצה לממד וחושבת שהמציאות הזו מזכירה לי את המשחק- דג מלוח, רגע אחד כולם מתנהלים כרגיל ואז מישהו צועק דג מלוח וכולם נעצרים עד שברגע אחד שוב כולם חוזרים לנוע בחופשיות ואני חזרתי לסירים שעל האש. מחזיקה אצבעות שהכל יגמר ביום יומיים הקרובים.
את הפוסט הזה הכנו לפני ההתלקחות בעזה וכיוון שהחיים חזקים מהכל גם מתכוניישן ממש כרגיל.

אני מודה, מעולם לא הכנתי פאי פקאן עד הרגע בו החלטנו לפרסם מתכון שלו בבלוג. הסיבה שבחרתי במתכון הזה נעוצה בכך שפאי פקאן הינה עוגת הדגל של אמא שלי ועוגת הדגל של חמתי. הפאי של אמא שלי, נעמי, עשיר, מלא בחמאה, פריך מבחוץ ורך מבפנים אך מאוד מתוק. לי מספיקה פרוסה מאוד דקה אחרת אני מקבלת הרעלת סוכר. פאי הפקאן של חמתי, טובה, הוא בד"כ פרווה כי היא מכינה אותו כקינוח לארוחת שישי והוא פריך מאוד, ממש מזכיר עוגיות פריכות.

לטעמי, לכל פאי יש את היתרונות והחסרונות שלו ולכן לקחתי על עצמי משימה, לשלב בין המתכונים ולמצא את המתכון המנצח לפאי פקאן שאולי יגרום לסבתות להחליף את המתכונים האלמותיים שלהן עם שלי.

הדרך לא הייתה קלה. זה התחיל כמובן בקניות של המצרכים. קפיצה קטנה לפיצוחי מאיר ביפו והלסת שלי נשמטת, 100 שקל לקילו פקאן מקולף…הפאי הזה עומד לעלות לי הון…לקחתי 300 גר', צ'צ'ינג! צלצלתי לנעמי (האמא)לבקש את המתכון, צלצלתי לטובה (החמה) לבקש מתכון והסתכלתי והתחלתי לעבוד. לקחתי מפה, השמטתי שם ובניתי מתכון מגובב. ההכנה הייתה פשוטה, הפאי יצא מהתנור חתיכי במיוחד אבל בטעימה ראשונה הבנתי שאין כאן מתכון מנצח, זה לא שהוא לא היה טעים, מה כבר יכול להיות רע? סוכר, חמאה ופקאנים…אבל הבצק היה פריך מידי והתפרק והמלית פשוט לא הייתה מדוייקת.

החלטתי שאני לא נרתעת מהמחיר כי לקוראים שלנו מגיע הטוב ביותר וקפצתי לקנות עוד 250 גר' (החלטתי להוריד מעט את הכמות) אגוזי פקאן. בסיבוב השני הבנתי שצריך לשחרר את מתכוני הסבתות. עברתי על איזה עשרה מתכונים שמצאתי של העוגה הקלאסית הזו, ראיתי סרטים ביוטיוב וממש למדתי את הנושא. שוב לקחתי מפה והשמטתי משם,  שיניתי משמעותית את המתכון והבאתי את העוגה החדשה לארוחת שישי אצל נעמי (האמא), שאפילו החמיאה לי- "זה שונה משלי אבל טעים…"

שורה תחתונה- בסוף יצא מצויין! אבא שלי יכול להעיד בפה מלא פקאנים.

את הצילומים החלטנו לקיים במטע הפקאנים שליד הבית של דיאנה. הזמנו כמה חברים ועשינו פיקניק פקאן, ביום שישי הקרוב, נעלה סרטון שהכנו באותו היום.

דבר אחרון אך חשוב ביותר!! קיבלנו מתנה שובר בסה"כ 250 שקל לארוחה במסעדה מאתר גרופון- אתר קופונים [1]שמציע דילים מצויינים בהמון מסעדות בארץ. החלטנו לתת לכם אותו במתנה, אם תגיבו בפוסט הזה תוכלו להשתתף בהגרלה ולזכות בשובר. אז תגובת תגובות תגובות!!!!!!!!!

פאי פקאן

בעיני הקריצה הקטנה של המתכון הוא השימוש בחמאה מלוחה למילוי. המליחות העדינה הזו מאזנת את המתיקות ומדגישה את הטעמים. בנוסף בפעם הראשונה שהכנתי את הפאי השתמשתי בדבש ובפעם השנייה בסילאן, לטעמי הסילאן היה טעים יותר, לשיקולכם.

תבנית טראט בגודל 26 ס"מ

לתחתית:

2 כוסות קמח

3/4 כוס אבקת סוכר

200 גר' חמאה ללא מלח חתוכה לקוביות

קורט מלח

1 ביצה טרופה

למילוי:

3/4 כוס סוכר חום

50 גר'חמאה עם מלח

1/2 כוס סילאן/ מייפל

 2 ביצים בטמפ' החדר

80 מ"ל שמנת מתוקה

2 כפיות תמצית וניל

1.5 (150 גר') כוסות  פקאנים קצוצים גס

1 כוס חצאי פקאנים לקישוט (100 גר')

אופן ההכנה:

  1. להכנת הבצק- במערבל/ מעבד מזון/ ביד (אפשר להשתמש בכל אחד מהדרכים לקבלת תוצאה דומה). מערבבים את הקמח, הסוכר והחמאה עד לקבלת מרקם גרגירי, מוסיפים ביצה וממשיכים לערבב עד שהבצק מתאחד (אם הוא יבש מידי אפשר להוסיף כף מים קרים). מפסיקים ברגע שנוצר גוש. (עיבוד יתר מוריד את רמת הפריכות של הבצק).
  2. מרדדים את הבצק לעובי 1/2 ס"מ, מניחים בתבנית האפייה,דוקרים במזלג, מכסים ומעבירים למקפיא לחצי שעה לפחות.
  3. בינתיים מכינים את המילוי. בסיר בינוני ממיסים סוכר חום, סילן/ מייפל וחמאה עד שהסוכר נמס. מחכים עד שהתערובת מתקררת מעט.
  4. מחממים תנור לחום של 180 מעלות.
  5. מוסיפים את הביצים, אחת אחת ומערבבים נמרצות עד שהן נטמעות לגמרי. מוסיפים את השמנת המתוקה ותמצית הוניל ומערבבים.
  6. מוציאים את הבצק מהמקפיא ומפזרים עליו את הפקאנים הקצוצים. שופכים את תערובת המילוי ומסדרים מעל חצאי פקאנים לקישוט.
  7. אופים למשך 30-35 דקות עד שפאי מתייצב. שימו לב שהוא נראה תפוח בתום האפייה ואז נופל בתהליך ההתקררות, זה בסדר, ככה זה צריך להיות.
  8. אפשר להגיש חמים עם גלידה וניל או בטמפ' החדר.