- מתכוניישן - https://matkonation.com -

קיגל ירושלמי של סבא יעקב

ביום שלישי בבוקר כשעודד והבן האמצעי שלי נסעו לעבודה ולגן, נשארתי בבית עם הגדול, הרדמתי את הקטן והתחלתי בניקיונות של אחרי פסח. 10 ימי חופש, 5 אנשים בבית, 2 טיולים, 1 מחלה שלי הותירה בית שנראה כאילו עברה דרכו סופת הוריקן. נתתי לגדול את ספוגית הקסם, אני לקחתי חומרים קצת יותר חזקים והתחלנו לעבוד. תוך כדי עבודה אביתר אומר לי "אמא, הדבר שאני הכי אוהב לעשות בעולם זה לנקות!!" כמו כל אמא, התרגשתי והתמלאתי גאווה עצמית על החינוך המעולה לסדר וניקיון שאני מקנה לו. לא עברו 5 דקות ומצאתי את ספוגית הקסם על הרצפה בשלולית מים ואת אביתר על הספה עם האייפד…"זהו, סיימת?" אמרתי לו "אמא, זה מעייף לנקות כל כך הרבה, אני חייבת לנוח קצת".

תוך כדי ניקיון מונוטוני התחלתי לחשוב על המשפחות הדתיות לפני פסח, על כמות העבודה שיש בימים שלפני החג. בטח אצלן כל הילדים עוזרים ועובדים יחד לצחצח את הבית, בטח אצלן כולם עוזרים במטבח לבשל ארוחות חג ושבת. ממחשבה על משפחות מרובות ילדים שמנקות יחד בחדווה עברתי למחשבות על מאכלים יהודים שיצא לי לאכול בפסח- גפילטע פיש שהוא רק תירוץ לחזרת, קניידלך שהפער בין טובים לנוראיים תמיד מפתיע אותי, כבד קצוץ שתמיד משמח אותי וחרוסת שהיא אהובת נפשי. ממחשבות על אוכל יהודי כשר נזכרתי בצילומים שעשינו לפני כמה שבועות למנת הקיגל שאני כבר המון זמן רוצה להביא לכם את המתכון אבל פשוט יצא שהוא נדחק קצת הצידה. אבל זהו, החג נגמר, ואפשר לחזור להנות מקיגל יהודי אמיתי בשבת בבוקר גם אם לא הולכים לבית הכנסת.

את המתכון הזה טעמתי לראשונה בשבת שעשינו בים המלח אצל אהוד וחני (שנתנה לי את המתכון האלמותי ללחמניות הכי טובות שיש [1]). בדרך כלל יוצא לי לאכול קיגל ירושלמי קנוי שאין לי מילה רעה אחת לומר עליו, להפך, הוא נהדר אבל הוא לא בא עם מתכון. ברגע שראיתי שחני ואהוד הכינו לבד ישר ביקשתי מתכון. בהתלהבות גדולה הם שלפו את מחברת המתכונים שלהם והדגישו בפני שזה מתכון של סבא יעקב (אבא של חני) שאהוד מתנסה בו כמעט לכל שבת, כל פעם יוצא קצת שונה כי הכמויות אינן חקוקות באבן, הן עניין של טעם. יש כאלה שאוהבים מאוד חריף עם המון פלפל שחור. יש כאלה שאוהבים מתיקות עדינה וכאלה שרוצים טעמים חזקים. אני קיבלתי מתכון בסיסי שממנו הייתי צריכה לייצר מתכון מדוייק.

אני כבר רוצה להכריז שהמדוייק שלי הוא לא בהכרח המדוייק שלכם, המתכון כל כך פשוט שאחרי הפעם הראשונה שהכנתי אותו והטעמים לא היו מספיק חזקים מייד הכנתי אותו שוב והפעם כבר ממש השתפרתי. מעבר לזה שלא פחדתי עם הפלפל השחור גם הוספתי דבש שלא נמצא במתכון המקורי ולמרות שאהוד מסרב להאמין לי, זה היה ממש שידרוג.

אחרי הצילומים, הפצרתי בדיאנה לטעום קצת עם שמנת חמוצה….האמריקאית הזו, טעמה והסתכלה עלי במין מבט מוזר כזה שאמר כולו זעזוע. על טעם ועל ריח אין להתווכח, כך אמרו חכמינו!

טיפ מגניב (רואים בתמונה למטה)- משתמשים בשקית קוקי במקום נייר אפייה לתבניות כמו קוגלהוף או כאלה עם עיטורים. הקוקי גמיש יותר וכך ניתן לשלוף את הקיגל (או כל עוגה אחרת) בקלות בלי הידבקויות. טריק בחסות בני סיידא!!

הקיגל של סבא יעקב

– הצבע של הקיגל חשוב ביותר, כדי להגיע לצבע קרמל עמוק חייבים להיות מדוייקים בבישול הקרמל. הרגע המדוייק להוספת המים הוא כשהסוכר מקבל צבע חום כהה ומתחיל להקציף, בנקודה זו שופכים ממש בזהירות את המים. הצבע הסופי נהייה עמוק לאחר האפייה, אז לא להבהל אם בהתחלה זה נראה בהיר מידי.

– אני הגעתי למסקנה שקסם הקיגל תלוי באפייה על חום נמוך יחסית לאורך זמן, מה שמעניק לקיגל יציבות ועומק טעמים. אם תכינו בשישי ותחממו בתנור או על פלטה בשבת טעמו רק ישתבח.

– אל תתפתו לטעום ממנו מיד אחרי שהוצאתם מהתנור, הוא עדיין לא מספיק יציב, צריך לתת לו לנוח לפחות חצי שעה. לא סתם מכינים אותו בשישי ואוכלים בשבת.

חומרים ל 2 תבניות אינגליש קייק

1 (400 גר׳)חבילת אטריות ביצים דקות

1 כף שמן קנולה

חצי כוס סוכר

7 כוסות מים (1750 מ"ל)

2 כפיות מלח

1-2 כפיות פלפל שחור (תלוי בחריפות)

2 כפות דבש

1/2 כוס צימוקים

אופן ההכנה:

  1. מחממים תנור לחום של 160 מעלות.
  2. בסיר גדול מחממים את השמן והסוכר על אש בינונית. מערבבים מידי פעם. הסוכר יתחיל לשנות את צבעו מגוון בהיר לכהה. בינתיים הכינו את כמות המים המדויקת בקנקן (צריך לשפוך את הכל בבת אחת). כאשר הסוכר קיבל גוון חום כהה ממתינים עד שמתחיל להיווצר קצף. בנקודה זו שופכים את המים ב ז ה י ר ו ת כדי שלא ישפריץ (לא לפחד רק להיזהר) ומערבבים היטב  (יכול להיות שהסוכר יתקשה אבל הוא ימס שוב עד שהמים ירתחו).
  3. מביאים את הנוזל לרתיחה ומוסיפים עוד תבלינים, מלח, פלפל שחור ודבש. מוסיפים את האטריות (לא מבושלות) לנוזל ומבשלים ברתיחה עוד 2-3 דקות. מוסיפים את הצימוקים ומערבבים קלות. מכבים את האש ומשאירים לעמוד למשך עוד 5 דקות.
  4. מעבירים את האטריות לתבנית משומנת היטב או מצופה בנייר אפיה/קוקי. מכסים בנייר כסף ואופים למשך שעה וחצי. מסירים את נייר הכסף ואופים למשך 20 דקות נוספות.
  5. מגישים בטמפ' החדר עם שמנת חמוצה (ואהוד ביקש שאוסיף גם מלפפון חמוץ למרות שזה נראה לי לא קשור)