אשמח לדבר

דניה 052-6006067
matkonation@gmail.com

קיצ'רי- מג'דרה עירקית

27 במאי 2015 דניה 25 תגובות

קיצ׳רי

לפני יותר משנה חזר הבכור הביתה והודיע לי שהוא לא מוכן לאכול יותר את האוכל של הקפיטריה בבית הספר. לטענתו "הכל שם מלא שומן"!

מצד אחד, התמלאתי גאווה על ההחלטה שלו לסרב לאכול את האוכל התעשייתי וחסר הטעם שמגישים לילדים במסגרות החינוכיות. מצד שני, אני בבעיה…אין מצב שאני מצליחה להכין לו ארוחה חמה בכל יום לבית הספר.

היה לי מאוד חשוב למנף את הבקשה שלו, למצא פתרון ולא להכריח אותו לאכול אוכל רע רק בגלל שאין לי זמן לבשל עבורו בכל יום.

בדיוק באותו הזמן אמא מהכיתה שיתפה אותי שהיא בבעיה דומה והציעה שנחבור יחד ונתחלק במטלה. כך נולד הפרוייקט "4 אמהות- מפעל הזנה" בעצם זה לא בדיוק פרוייקט אלא שם של קבוצת הוואטס אפ שלנו. התקבצנו ארבע אמהות (יש ארבעה ימים ארוכים בשבוע לימודים בבית הספר שלנו) שרצו שהילדים יאכלו טוב יותר ויכלו להשקיע את הזמן בבישול ארוחה חמה פעם בשבוע.

במשך כמה ימים הרצנו בקבוצה רעיונות למאכלים שהילדים אוהבים והצלחנו למצא לכל אמא מנה שמקובלת על כולם. מפעל ההזנה הפרטי שלנו רץ בהצלחה רבה כבר שנה וחצי, הילדים מרוצים, אנחנו מרגישות שעשינו משהו משמעותי עבורם גם אם בכל חמישי בבוקר אני אישית מקללת בלב על זה שהיום זה היום שלי ואני צריכה עכשיו לבשל בולונז לכולם.

אז מה יש לנו בארוחות?

יום ראשון, גדעונה מכינה מג'דרה וירקות חתוכים

יום שני, קרן מביאה אמפנדס ביתי וסלט

יום רביעי, יעל מכינה להם קציצות בקר עם קיצ'רי

יום חמישי, אני מכינה ספגטי בולונז

אני יודעת שחלק מכם קורא את הפוסט ומסנן לעצמו שאין מצב שהילדים שלו יאכלו אוכל כזה. אני יודעת שהרבה ילדים בררנים ומוכנים לאכול רק אורז לבן או פסטה בלי כלום. להורים המתוסכלים, אני ממליצה לנקוט בגישה שמעודדת את הילדים להיות שותפים להכנות, לטעום ולחוות דעה וככל שתאמצו את הגישה הזו יותר מוקדם ככה תצליחו לבסס הרגלי אכילה עשירים ומזינים יותר.

שלא תחשבו שאני איזה גורו של אוכל בריא…אני גורו של אוכל טעים ועשיר. אצלי בבית לא הכל מקמח מלא, יש חטיפים וממתקים אבל הכל במידה ולצד זה תמיד יהיה על שולחן האוכל שלנו מנה עשירה בטעמים, סלט או ירקות חתוכים. מניסיוני, אם ילד אחד מוכן לנסות יש סיכוי שהאחים גם יתנו צ'אנס למנות חדשות.

אז למה אני בעצם מספרת לכם את כל הסיפור? קודם כל כי אני יודעת שמבין קוראי הבלוג יש הורים שממש לא מרוצים מהאוכל שהילדים אוכלים בצהרונים (או בבית) ואפשר למצא פתרונות יצירתיים ולא להיכנע לתזונה שמוכתבת לנו ע"י אנשים שממש לא אכפת להם מה הילדים מכניסים לפה. הסיבה השניה שלשמה התכנסנו כאן היום היא מתכון לקיצ'רי.

את המתכון הזה נתנה לי יעל (יום רביעי) שכמו שאמרתי מכינה לילדים קי'צרי לבית הספר והם מתים על זה. יעל קיבלה את המתכון מסבתא ג'ולייט, ועשתה לו רק שינוי אחד קטן (הוסיפה גם עדשים ירוקות), אני אימצתי את המתכון שלה לא שינויים ותוספות כי הוא פשוט מושלם!!

לוקח לי 20 דקות להכין אותו בערב לילדים, הוא מלא בדברים טובים וכל כך טעים שאי אפשר להפסיק לאכול אותו. כף יוגורט עיזים על ערימה מהבילה של אורז ועדשים וכולם מאושרים. מה צריך יותר מזה?

קיצ׳רי

קיצ'רי של סבתא ג'ולייט

התוספת של עדשים ירוקות לקיצ'רי מדהימה בעיניי כי העדשים הכתומות מתפרקות בבישול והירוקות שומרות על צורה. כך מתקבל תבשיל שהוא פחות קמחי. חשוב להשרות את העדשים הירוקות מראש בגלל שלוקח להן יותר זמן להתבשל.

חומרים להכנת 6 מנות

3 כפות שמן זית

2 בצלים קטנים, קצוצים

2 עגבניות קצוצות

1 כף מלח ים או כפית וחצי מלח דק

1 כף רסק עגבניות

1 כף פפריקה מתוקה

½ כפית פפריקה מעושנת (לא חובה, זו תוספת שלי…אני פשוט חולה על הטעם הזה!)

½ כוס עדשים ירוקות

1 כוס עדשים כתומות שטופות (עדיף הסוג השלם)

1 כוס אורז פרסי שטוף

3 כוסות מים רותחים

בסיום הבישול:

2 שיני שום כתושות

½ 1 כפיות כמון

1 כף גדושה חמאה (25 גר' בערך)

אופן ההכנה:

  1. מרתיחים מים ומשרים את העדשים הירוקות כ 10 דקות ומסננים. בנתיים מתחילים בהכנות. מחממים סיר בינוני, מוסיפים שמן זית, ובצלים. מטגנים כ 5 דקות עד שהבצל נהיה שקוף. מוסיפים את העגבניות ומטגנים עד שהן מתפרקות. מוסיפים את המלח, פפריקה (משני הסוגים), רסק ומערבבים.
  2. מוסיפים לסיר עדשים (כתומות וירקות) ואורז ומערבבים היטב. מוסיפים את המים הרותחים, מערבבים שוב. מכסים את הסיר, מנמיכים את האש, ומבשלים כ 25 דקות.
  3. כ 5 דקות לפני תום הבישול ממיסים את החמאה במחבת ומוסיפים את הכמון והשום מערבבים עד שנוצרת תערובת נוזלית. שופכים את החמאה המתובלת על האורז ומערבבים.
  4. מגישים על כף יוגורט.

 

 

 

 

 

 

 

 

25 תגובות לפוסט “קיצ'רי- מג'דרה עירקית”

  1. גלית הגיב:

    אז מתחשק לי כזה עכשיו, אבל אין עדשים ירוקות. יש מאש…במה אפשר להחליף?

    1. דניה הגיב:

      מש פחות מתאים. אפשר לוותר על החומות רק צריך לקחת בחשבון שאז הקיצרי יוצא קצת כבד יותר כי הכתומות מתפרקות בבישול

  2. רונית הגיב:

    על האש 🤗

  3. דנה הגיב:

    היי, איך אפשר להין בלי חמאה?

    1. דניה הגיב:

      פשוט להחליף בשמן זית

  4. בשמת הגיב:

    מתכון אליפות!
    טעים ומדוייק. בעלי עירקי. אימו נפטרה לפני שנים רבות ואני מתמיד מנסה שוב ושוה מתכוני קיצרי. תודה
    תודה רבה

  5. אולה הגיב:

    הייתי חייבת להגיב! פעם ראשונה שנתקלת באתר הזה, ופעם ראשונה שמכינה את המנה הזו, וזה כל כך טעים!!! אני אכלתי את זה כבר 3 פעמים היום 🙂

    1. דניה הגיב:

      הי אולה! תודה רבה, כיף מאוד לשמוע

  6. ל הגיב:

    אני הכנתי עם עדשים שחורות במקום ירוקות ובישלתי כל סוג של עדשים בנפרד. רק בסוף בישלתי הכל ביחד איזה 5 דקות. יצא ממש ממש טעים. תודה רבה על המתכון

  7. מיכל הגיב:

    כ"כ טעים. אנחנו התמכרנו. תודה!

  8. רוני הגיב:

    יש לי שאלה מכיוון אחר לגמרי: איך את מצליחה לשלוח אוכל חם לבית הספר, שנשאר חם עד שאוכלים אותו? האם הסוד הוא בכלי? ואם כן – מה הכלי? (נכון, עכשיו חופש והכל, אבל שנת הלימודים חזור תחזור!)
    תודה מראש

    1. דניה הגיב:

      הי רוני, זו ממש בעיה…אצלנו בבית הספר לא נותנים להם לחמם אוכל ולכן יש שתי אפשרויות. האחת…המשקיענית היא שאני מביאה להם באמצע היום כי הסטודיו ממש ליד בית הספר והשנייה אם זה לא אפשרי אני שמה בציידנית קטנה ומקווה שהם לא יהיו יותר מידי בררנים.

  9. יעל הגיב:

    יצא טעיםםםם

  10. עינת הגיב:

    יצא נפלא… תודה!

  11. מילי הגיב:

    יצא נפלא!

  12. שני הגיב:

    הכנתי. יצא טעים!!! אבל לא דומה לתמונה.. לגמרי דייסתי.. ועקבתי אחרי ההוראות בדיוק.. מה יכול היה להשתבש?

    1. מור הגיב:

      בעקבות התגובה שלך, הכנתי עם כוס וחצי אורז במקום כוס (כל השאר אותו דבר), יצא מצוין. זה צריך להיות טיפה ״דביק״, בגלל שהעדשים הכתומות מתפרקות בבישול ונהיות קמחיות.

  13. עדי הגיב:

    הכנתי עם אורז בסמטי מלא ויצא מעולה! השרתי את האורז שעתיים לפני הבישול במי ברז…. הארכתי את זמן הבישול לארבעים דקות. בנוסף בסוף במקום חמאה עשיתי עם כף שמן זית כמון ושום. יצא פצצה! תודה!

  14. אופה הגיב:

    איזה מצחיק, גם אני יעל וגם לי יש סבתא ג'ולייט שמכינה קיצ'רי מעולה! 🙂 אני תמיד תהיתי איך אפשר להחליף את האורז הלבן באורז מלא (כדי להשיג חלבון מלא וכל זה:), פשוט זמן הבישול שלו ארוך יותר, וכשניסיתי העדשים הכתומות כבר התפרקו לחלוטין ונהייתה לי יציקת קיצ'רי… יש רעיון?
    תודה רבה!

    1. דניה הגיב:

      זו בדיוק הסיבה שלא ניסיתי עם אורז מלא… גם ככה הגבול בין מנה קלילה ליציקה מאוד דק ולכן אין לי רעיון לפתרון.

      1. אופה הגיב:

        נו טובה, תודה בכל מקרה על המתכון, זה נראה מצוין!

    2. נירית הגיב:

      אפשר להשרות אורז מלא יום קודם ואז זמן הבישול שלו זהה לזה של אורז רגיל. בוקששטר אמר זה באיזו תוכנית לפני שנים וזה עובד יופי 🙂

      1. דניה הגיב:

        אחלה רעיון!!

  15. דניה הגיב:

    הייתה בעיה עם התגובות בימים האחרונים…אם יצא לכם להכין את המתכון ובא לכם לשתף אשמח מאוד לדעת איך יצא!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדיין רעבים? קבלו עוד רעיונות...

אפונה וגזר

עוף צלוי- היום שאחרי

אורז מטוגן Fried Rice

באו עם בקר מפורק

בצלים ממולאים ברוטב רימונים

החריף הממכר מנצרת

ריזוטו- כתום ופטריות

אוניגירי- יותר פשוט ממה שחושבים

מרק שוקולד לבן ויוגורט עיזים