אשמח לדבר

דניה 052-6006067
matkonation@gmail.com

מטבוחה סלק

23 בנובמבר 2016 דניה 10 תגובות

מטבוחה

אני אוהבת לארח. אני אוהבת לתכנן את התפריט, לעשות קניות ולהתפנות כולי למשימות שיש לי במטבח.

בשנים האחרונות לא אירחנו הרבה, הסיבה הרשמית הייתה- דירה קטנטנה בת״א אבל האמת היא שכל פעם שרצינו לארח בסוף רבנו. אני רציתי אוטונומיה מלאה על כל שלבי התכנון וההכנות הרי זה המקצוע שלי לא? הוא, רצה רק להתערב.

בשלב התכנון, תוך כדי הכנת רשימת מנות הוא מבקש להוסיף עוד פחמימה, עוד איזה סלט ואולי כדאי גם עוד מנה בשרית אחת? אני מרסנת אותו ובשביל שלום בית מוסיפה עוד מנה.

בשלב הקניות הטלפון מצלצל בבקשות להגדיל כמויות. הוא טוען אני לא מכינה מספיק אוכל ושאני צריכה לחשוב יותר שפע! תכפילי כמויות הוא אומר לי, ואני, מהפחד קונה יותר מידי.

ואז, בשלב הבישולים שזו הממלכה שלי, הוא מגיע באמצע וזורק לי ״שפע, תחשבי שולחן עמוס במלא דברים״ והדם עולה לי לראש- אני באה מבית של מנה ראשונה עיקרית, סלט וקינוח. אצלי בבית, ארוחת ערב מסתיימת בחצי שעה. אצלו, יושבים שעתיים, מתחילים ב ״סלטים״  עוברים למרק, לדג ובסוף כשכולם מפוצצים אוכלים את העיקרית.

עם השנים, הצלחנו למצא את האמצע.  אני כבר מראש מגדילה כמויות (ותמיד נשאר יותר מידי, חולת שליטה כבר אמרנו?). הוא כבר יותר סומך עלי ואפילו לוקח על עצמו לבשל מנה אחת לפחות. היום אני אוהבת שהשולחן עמוס ב ״סלטים״ ומקדישה להם זמן יקר אך בעל ערך רב כי מסתבר- ש״בסלטים״ הכל נמדד. זה הביס הראשון של הארוחה כשממש רעבים וזה מעיד על משקיענות כי לא ממש חייבים אותם. בתחום הזה, השתכנעתי.

ביום שישי בבוקר לפני כמה שבועות, קפצנו למאפיית אלחנן (ליד משמרות), שתינו קפה ואכלנו סנדוויץ מטבוחה חריף אש!! הסנדביץ הזה עשה לנו חשק למטבוחה משלנו מאז…נרשמה התמכרות כללית. כולם אצלי מתים עליה, אפילו הילדים התחילו לאהוב חריף! בעקבות ההצלחה, המטבוחה נכנסה אצלנו ל״סלטים״ של שולחן שישי בערב ואם היא לא מתחסלת, היא הופכת לממרח מושלם לארוחת בוקר של שבת.

%d7%9e%d7%98%d7%91%d7%95%d7%97%d7%94-%d7%a1%d7%9c%d7%a772

אחרי שצלחתי את הכנת המטבוחה הקלאסית (ונתקעתי בלי מספיק עגבניות) החלטתי לגוון. על אותו בסיס של, עגבניות שום ופלפל חריף הוספתי גם סלק מגורד. משך הבישול נשמר (3 שעות על אש נמוכה מאוד) והתוצאה יצרה שוב…חילוקי דעות. הוא טוען שהעגבניות הרבה יותר טעים. אני חולקת. הסלק מנצח. ולכן בשביל שלום בית הבאתי לכם את שתי הגרסאות- עכשיו אתם צריכים להכריע, מי מנצח לדעתכם?

 

מטבוחה סלק

טעמה של המטבוחה הזו הוא שילוב בין חמיצות העגבניות למתקתקות הסלק. תוספת של חריפות עדינה יוצרת מנעד טעמים מושלם!

5 עגבניות

7 שיני שום קצוצות

3 כפות שמן זית

2 סלקים קטנים מגורדים דק

½ פלפל ירוק חריף  (הכמות תלויה בחריפות המשתנה בהתאם לעונה תבדקו תתאימו את הכמות לטעמכם)

מלח לפי הטעם

אופן ההכנה:

  1. מחממים סיר עם הרבה מים עד לסף רתיחה ומכבים את האש. בתחתית כל עגבנייה חורצים איקס קטן (כדי להקל על הקילוף). מעבירים את העגבניות למים החמים וממתינים כ 5 דקות.
  2. קולפים את העגבניות וחותכים לשמיניות.
  3. בסיר בינוני מחממים שמן זית ומוסיפים את השום הקצוץ והפלפל החריף. מטגנים קלות.
  4. מוסיפים את העגבניות והסלק ומערבבים.
  5. מכסים את הסיר ומבשלים על אש נמוכה מאוד למשך שעתיים.
  6. מסירים את המכסה ומבשלים עוד שעה עד שהנוזלים הצטמצמו כמעט לגמרי, מתבלים במלח.
  7. מעבירים לכלי אחסון ושומרים בקירור כחמישה ימים.

מטבוחה סלק

 

מטבוחה עגבניות קלאסית

10 עגבניות בגודל בינוני

3 כפות שמן זית

7 שיני שום קצוצות

½ פלפל ירוק חריף (הכמות תלויה בחריפות המשתנה בהתאם לעונה תבדקו תתאימו את הכמות לטעמכם)

1 פלפל אדום חתוך לקוביות

1 כפית פפריקה

¼ כפית כמון

מלח לפי הטעם

אופן ההכנה:

  1. מחממים סיר עם הרבה מים עד לסף רתיחה ומכבים את האש. בתחתית כל עגבנייה חורצים איקס קטן (כדי להקל על הקילוף). מעבירים את העגבניות למים החמים וממתינים כ 5 דקות.
  2. קולפים את העגבניות וחותכים לשמיניות.
  3. בסיר בינוני מחממים שמן זית ומוסיפים את השום הקצוץ והפלפל החריף. מטגנים קלות.
  4. מוסיפים את העגבניות והפלפל האדום ומערבבים.
  5. מכסים את הסיר ומבשלים על אש נמוכה מאוד למשך שעתיים.
  6. מסירים את המכסה ומבשלים עוד שעה עד שהנוזלים הצטמצמו כמעט לגמרי, מתבלים בפפריקה, כמון ומלח ומערבבים.
  7. מעבירים לכלי אחסון ושומרים בקירור כשבוע.

 

10 תגובות לפוסט “מטבוחה סלק”

  1. נטלי הגיב:

    תודה בנות על המתכונים ובעיקר על ההשראה!
    אפשר יותר פרטים על הלחם?משהו כמו מתכון🤪

  2. רן הגיב:

    בא לי לנסות ממש את המטבוחה סלק , נראה מצויין! האם במקום הפלפל החריף אפשר לשים פשוט צ'ילי טחון? ואולי קצת גמבה כדי שיהיה טעם של פלפל?גם ככה אנחנו לא מתים על סופר חריף.מה את אומרת?

    1. דניה הגיב:

      אין בעיה לוותר על החריף לגמרי או לשים קצת צ'ילי. גם פלפל נשמע לי טוב. ממליצה לקלות את הפלפלים בתנור לפני שמוסיפים לסיר המטבוחה

  3. Avi W הגיב:

    Great post guys! I will make for sure but I'm always confused as to why mom always insists that with matboucha you always add the oil as the last final part of cooking. Have you tried both versions, is there really a difference?? Also she always makes a olive oil mixture of paprika (half harifa/half sweet) that she has ready in a jar for all kinds of dishes. Thanks again from Seattle!

    1. דניה הגיב:

      Hey Avi,
      thanks for your comment, I didn't try the version of oil at the end but it makes sense because then you get the taste of the oil in a much stronger way. I always add some when I put a bowl of matbucha on the table. so i guess that is quite similar

  4. ימה הגיב:

    היי, נראה נהדר. כל הבישול הזה נעשה בלי מים?

    1. דניה הגיב:

      כן, מהסלק ועגבניות יוצאים הרבה נוזלים בשלב הבישול ולכן לא צריך להוסיף מים אלא לצמצם את הנוזלים שנוצרים כדי להעצים את הטעמים. בהצלחה

  5. קרן הגיב:

    לא ניסיתי את העגבניות, אבל הסלק מאוד טעים!
    תודה רבה!

  6. Dania הגיב:

    You have no idea how much I'm able to identify with this post, we also use to fight a lot around hosting but really learned how to work through it, but what makes it so interesting is that our problem was the exact opposite! He always asked me to do less (even though his family has meals like Oded’s)- and not "go crazy" as he use to put it, even though on my end I was enjoying making a feast (and like you, cooking is my profession). Now days before we host we discuss what I'll make so he can feel comfortable I'm not "going crazy” and I do prepare less. Sometimes though I can't help myself and I sneak in an extra "bonus" dish…
    Anyway, this recipe sounds amazing, one of those things that makes you think, how is it that I never thought of it before! Thanks for the recipe and as always for great writing.

    1. דניה הגיב:

      hey dania
      thanks so much for writing to us and sharing your thoughts on the post. hope you enjoy the recipe

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עדיין רעבים? קבלו עוד רעיונות...

ה- קציצות ברוטב עגבניות

גואקמולי של נעמי

לביבות קינואה בטטה

מחית הקסם

לזניה מהירה עם טוויסט

חטיפי כרובית פריכים

אורז מטוגן Fried Rice

פסטה ברוטב עגבניות- טיפים וסוד קטן…

סיציליה, פסטו פיסטצ׳יו