- מתכוניישן - https://matkonation.com -

עוגת שוקולד שחיתות עם קרמל מלוח

מאת: דניה ויינר

ממש בסוף חופשת הלידה שלי קיבלתי טלפון מאיריס, המפיקה המיתולוגית של "על השולחן" [1] שעדכנה אותי שמתכוניישן, לא דניה ודיאנה צלמת וסטייליסטית, אלא הבלוג עצמו ישתתף בפרוייקט אלופות האפייה של גיליון השוקולד. אחרי ששמחנו על ההזדמנות הבנתי שאנחנו צריכות להביא מתכון לעוגת שוקולד מיתולוגית.

במקום לפשפש בזיכרון עוגות שהכנו בעבר, החלטתנו לפנטז על עוגה שתמיד רצינו להכין ולא היה לנו זמן. התחברנו לשורשים האמריקאים של דיאנה, חקרנו את עולם העוגות הרב שכבתיות ולבסוף חיברנו טעמים שאנחנו אוהבות. יצאה לה העוגה הזאת- 3 שכבות של טורט מריר עם קרם של גאנש מוקצף בניהן ואם זה לא מספיק מושחת אז החלטנו לזלף על הכל קרמל מלוח. יצאה לנו עוגה מפוארת, כזו שמשלבת מתוק, מריר ומלוח. את העוגה הזאת מכינים למישהו שאוהבים ובמיוחד אם המישהו הזה אוהב שוקולד!

מעבר לעוגה שלנו, תוכלו למצא בכתבה עוד 3 עוגות נהדרות -העוגה של חן שוקרון מהבלוג- "מתוקים שלי" [2] שהכינה טארט שוקולד ופיסטוק נהדר. עוגת מוס עם מבחר טראפלס מעל של נטלי לוין מהבלוג- "עוגיו.נט" [3] (שעבר עכשיו מתיחת פנים כללית ונראה פשוט מעולה!!) ועוגת גבינה ושוקולד מצויינת של ענבל אהרון מהבלוג- "פיית העוגיות". [4]

*בכתבה אפשר לראות את הסינרים המקסימים של Mom & Me Homemade by Inbalim [5]

"השילוב בין שוקולד לקרמל מלוח בעוגה הוא מושלם בעינינו – הוא מאזן את המתיקות ומוסיף לה ממד חצוף ורענן, בדיוק כמו שאנחנו אוהבות. כאן הכנו 3 עוגות שוקולד, מרחנו ביניהן גנאש שוקולד וכיסינו הכל בקרם קרמל קטיפתי ומעט מלוח – לא מסובך, אבל דורש זמן והקפדה על הפרטים. ואם אתם רוצים ממש להיות חצופים – פזרו על העוגה פתיתי מלח לפני שאתם מגישים אותה לאורחים."

 חומרים ל-3 תבניות קפיציות (או רינגים) בקוטר 20 ס"מ: 

לעוגות:

3/4 1 כוסות (250 גרם) קמח

2 כוסות (400 גרם) סוכר

3/4 כוס (100 גרם) קקאו

2 כפיות סודה לשתייה

1 כפית אבקת אפייה

1 כפית מלח

2 ביצים

1 כוס קפה נמס (עם 2 כפיות אבקה)

1 גביע (200 מ"ל) שמנת חמוצה

1/2 כוס שמן

1 כפית תמצית וניל

לגנאש המוקצף:

400 גרם שוקולד מריר חתוך לקוביות

500 מ"ל שמנת מתוקה

לקרמל המלוח:

1 כוס (200 גרם) סוכר לבן

1 כף סירופ תירס בהיר (להשיג בחנויות אפייה)

1/4 כוס מים

1/2 כוס (120 מ"ל) שמנת מתוקה

2 כפות (30 גרם) חמאה רכה

1/2 כפית מלח

1 כפית תמצית וניל

2 כפות פתיתי מלח לקישוט העוגה

+ מכינים את העוגות: מחממים תנור ל-180 מעלות במצב טורבו, משמנים את התבניות (או הרינגים) ומניחים בהן עיגולי נייר אפייה בקוטר התבניות (לחילוץ קל של העוגה).

+ בקערה גדולה מערבבים את כל החומרים היבשים.

+ בקערה נוספת טורפים ביצים במטרפה ידנית עד לקבלת בלילה אחידה ומוסיפים אותם לתערובת היבשה עם יתר החומרים. מערבבים היטב.

+ מחלקים את הבלילה בין שלוש התבניות ואופים 15 דקות עד שהעוגות יציבות (לחילופין, אפשר לאפות בתבנית אחת, לשטוף במים קרים ולחזור על הפעולה פעמיים נוספות). משחררים את העוגות בעדינות ומעבירים לרשת צינון. מצננים לחלוטין.

+ מכינים את הגנאש: ממיסים שוקולד בבן מארי או במיקרו. מוסיפים שמנת ומערבבים עד לקבלת מסה אחידה. מצננים ומעבירים למקרר למינימום שעתיים או למשך לילה.

+ במיקסר עם וו גיטרה מקציפים את הגנאש 2-3 דקות שמתקבל קרם אוורירי ובהיר. שומרים בקירור עד השימוש.

+ מכינים את הקרמל: מבשלים סוכר, סירופ תירס ומים בסיר גדול על להבה בינונית תוך כדי ערבוב עד שהסוכר נמס. מפסיקים לערבב ונותנים לתערובת לבעבע 7-5 דקות עד שמתקבל גוון ענברי כהה (שמזכיר צבע של בירה כהה). מורידים את הסיר מהאש מיד.

+ מחממים שמנת בסיר קטן (מבלי להרתיח) ויוצקים לסיר עם הקרמל הרותח תוך כדי טריפה במטרפה ידנית עד שהיא נטמעת בקרמל.

+ מוסיפים מלח, חמאה ווניל וטורפים עד לקבלת קרם קרמל סמיך וקטיפתי. יוצקים את הקרמל לכלי זכוכית ומצננים לטמפ' החדר ללא כיסוי.

+ מרכיבים את העוגה: בצלחת הגשה מניחים עוגה הפוכה ובעזרת פלטה קטנה מצפים אותה בשכבה של גנאש מוקצף. מניחים מעליה עוגה נוספת ומצפים גם אותה בגנאש מוקצף, חוזרים על הפעולה עם השכבה האחרונה ומזליפים את הקרמל מעל.

+ מקררים שעה. לפני ההגשה מפזרים פתיתי מלח (לא חובה).