- מתכוניישן - https://matkonation.com -

בישול שטח בהרי ירושלים

התחנה השלישית במסע טעם יטבתה הביא אותנו לאחד המקומות האהובים עלי בארץ- הרי ירושלים. בשבתות כשהילדים מטפסים על הקירות ואנחנו מבינים שחייבים לצאת מהבית ומהר אנחנו בד"כ עולים לכיוון ירושלים דרך בית שמש ומחפשים לנו פינה לפיקניק באזור מערת הנטיפים. מזג אוויר שם נעים, הנוף הררי, המון שולחנות פיקניק שמתחבאים בכל מיני פינות קסומות ולמרות האטרקטיביות של האזור אפשר תמיד למצא פינה מבודדת ללא המוני מטיילים. עכשיו כשיש לנו חודש של חגים לפנינו אני בטוחה שהרי ירושלים יהוו מפלט מהעיר במרחק של 40 דקות.

לפיקניקים שלנו אנחנו משתדלים להביא איתנו את אילן, גיסי ומדריך טיולים מדופלם. אם אילן מצטרף אז כמעט תמיד מובטחת לנו חווית טבע שתכלול מדורה קטנה, סאג' לפיתות, ואיזו מנת מדורה איכותית. יש אנשים שבשבילם להרים מדורה זה תיק, עשן, ריח, גחלים, ההתעסקות עם אש פשוט מוציאה להם את החשק. יש אנשים כמו אילן, שתוך 5 דקות הוא מבעיר מדורה ובמקביל כבר מארגן בצק לפיתות. כיוון שאנחנו מהסוג הראשון של האנשים אבל עם מודעות לבעיה אנחנו משתדלים להקיף את עצמנו עם אנשים שלא פוחדים מידיים שחורות מאפר וריחות של עשן מדורה.

 

אני חייבת להודות שאני חובבת בישולי שטח. לצאת מהמטבח, לשחרר קצת שליטה עושה לי טוב. מנסיון מצאתי שאוכל שמבשלים בחוץ תמיד יותר טעים! לכן אחד הדברים שרצינו לעשות לבלוג כבר המון זמן הוא פוסט עם רעיונות מגניבים לבישולים על מדורה. החוויה שהייתה לנו בהרי ירושלים רק העצימה את הצורך הזה ולדעתי, זה פוסט ראשון בנושא אבל לא אחרון.

הפעם, חיפשנו מתכונים שכיף להכין על האש, שנהנים מהאיכות של להבות וגחלים וכמובן שיהיה בהם שמנת מתוקה של יטבתה. זה לא היה קל, מנות עם שמנת זה לא הדבר הראשון שלוקחים למדורה אבל…בזכות ולא בגלל השמנת יצאו לנו כמה מנות נהדרות שאנחנו בטוחות שיכניסו את חומר הגלם הזה לרפרטואר בישולי השטח שלכם.

הגענו בשעות אחר הצהריים ותוך דקות הילדים אספו עצים, והייתה לנו מדורה לתפארת! ברגע שהאש כבר לא הייתה צריכה תשומת לב מאיתנו התפנינו כולנו לבישולים.

גראטן מדורה

המתכון הזה הוא גרסה חדשה ומשופרת לתפו"א אפוי , אנחנו קראנו לו – גראטן מדורה, האמת, בלי להשתחצן, אני חושבת שזו מנה מגה מגניבה (כמו שהבן שלי אומר). בל"ג בעומר האחרון ראיתי איך אנשים מתנפלים על ערמה חרוכה של תפוחי אדמה שיצאו מהאש אחרי שכבר כולם אכלו קינוח ואמרתי לעצמי שזה תמיד מבאס לחכות כל כך הרבה זמן עד שהם מוכנים. החלטנו לשנות להם כיוון, לתת להם יותר סטייל וטעם. לקחנו תפוחי אדמה פרוסים דק, הזלפנו תערובת מתובלת של שמנת מתוקה, עטפנו בנייר כסף וקיבלנו יצור כלאיים נהדר. מצד אחד טעמי מדורה עזים ומצד שני עדינות שמנת צרפתית.

אם לא בא לכם לחכות לפעם הבאה שאתם מבשלים בשטח אפשר להכין את המנה גם בתנור (הילדים שלנו לא הפסיקו לאכול אותם). כך כל אחד מקבל חבילת הפתעה שהיא רק שלו!

אז למה כדאי להכין את המתכון?

חומרים ל 6-8 מנות:

1 מיכל שמנת מתוקה יטבתה 9% או 15%

3 כפיות עלי רוזמרין, קצוצים

¼ כפית אגוז מוסקט

¼ כפית פלפל שחור גרוס טרי

10 תפוחי אדמה בגודל בינוני פרוסים דק עם קליפה

6 שיני שום פרוסות

מלח ים אטלנטי

אופן ההכנה:

  1. מערבבים יחד את כל מרכיבי הרוטב- שמנת מתוקה,  רוזמרין, פלפל שחור ואגוז מוסקט.

  2. חותכים נייר כסף למלבן באורך  15 ס"מ . יוצרים ערמות של פרוסות תפו"א על הנייר, מפזרים עליהן מעט מלח ים וכמה פרוסות של שום.

  3. יוצרים מעטפה כך שנשאר פתח בצד אחד להכנסת הנוזלים. מכניסים פנימה 4 כפות של שמנת מתוקה. סוגרים היטב את המעטפה. עוטפים בשכבה נוספת של נייר כסף (מאוד חשוב לעטוף ב 2 שכבות כי אחרת השמנת בורחת).

  4. מכניסים למדורה למשך 30-25 דקות. כדי לדעת אם מוכן, מוציאים חבילה אחת מהאש ובודקים שפרוסות תפוחי האדמה רכות.

חמאת שטח

יום אחד הבן שלי חזר מהקייטנה וסיפר לי שהם הכינו חמאה לבד עם צנצנת וגולה. לפני כמה שנים יצא לי להכין לבד חמאה אבל שכחתי מזה והנה בא הקטנצ'יק והביא לנו רעיון גדול לפיקניק המתכונן. החלטנו להביא איתנו כמה מיכלי שמנת יטבתה ולתת לילדים לנער עד שימאס להם (פחות מדקה…) או עד שתצא חמאה (בערך 5 דקות…) את החמאה הטרייה מרחנו על תפוחי האדמה החמים והרגשנו בעננים!!!

חומרים להכנת 100 גר' חמאה

מאוד פשוט להכין חמאה טרייה, כל מה שאתם צריכים הוא צנצנת זכוכית בגודל של 400 מ"ל בערך. 2 גולות מזכוכית, פלסטיק או מתכת, כוס שמנת מתוקה והרבה כוח בידיים! מעבירים את השמנת לצנצנת, מכניסים את הגולות וסוגרים היטב. מתחילים לשקשק במרץ….כעבור 3-4 דקות תתקבל קצפת, אל ייאוש, עוד 2 דקות פתאום תראו איך השומן נפרד מהחלב ונוצר גוש חמאה טרי ונהדר. אם אתם מכינים בבית, אל תזרקו את החלב שנשאר, הוא מושלם להכנת עוגות בחושות (כתחליף לשמנת חמוצה או יוגורט). החמאה במיטבה כשהיא טרייה, אחרי קירור היא נהיית קצת קשה ומתפוררת (עדיין טעימה כמובן).

מקלות סוכר וקינמון עם טופי תבלינים וקצפת אייריש קרים

המתכון השני היה בחזקת סיכון, לא היינו בטחות שהוא יעבוד טוב בשטח, אני ניסיתי את המנה מעל הגריל של ההורים שלי בבית וזה עבד נהדר אבל עדיין היו חששות שבסופו של דבר התבדו לחלוטין.

מקלות בצק עלים עם סוכר וקינמון, טבולות בקצפת אייריש קרים  או טופי תבלינים, נשמע טוב לא? אז זהו, שזה באמת אחד הדברים הטעימים שיצא לנו לאכול בשטח (אפילו אילן התרשם!!)

כנה כמה דברים חשובים שלמדנו בדרך:

חומרים ל 10-12 מקלות:

לקצפת אייריש קרים ודבש:

1 מיכל שמנת מתוקה יטבתה 38%

3 כפות אייריש קרים

2 כפיות דבש

טופי תבלינים:

1 כוס סוכר

¼ כפית קינמון טחון

¼ כפית הל טחון

¼ כפית ציפורן או כוכב אניס

½  כוס שמנת מתוקה יטבתה 38%

למקלות:

½ חבילת בצק עלים (עדיף חמאה)

1 כוס סוכר לבן

½ 1 כפיות קינמון

אופן ההכנה:

  1. מכינים את הקצפת וטופי מראש בבית. להכנת קצפת אייריש קרים: מקציפים שמנת מתוקה להקצפה למשך 2 דקות עד שהיא מתחילה להתעבות ואז מוסיפים את השאר המרכיבים. טועמים ומתקנים לפי הטעם. שומרים בקירור עד להגשה.
  2. להכנת הטופי: במחבת שמים את הסוכר והתבלינים וממתינים עד שהסוכר נמס (לא מערבבים). מחממים שמנת מתוקה כ 15 שניות במיקרוגל וכשהסוכר כולו נמס מוסיפים את השמנת החמה ומערבבים בעזרת מטרפה. מעבירים לצנצנת להתקררות.
  3. למקלות קינמון: כשהבצק עוד קצת קפוא (שימו קפוא בצידנית ועד שתכינו זה יגיע לטמפ' הנכונה). חותכים רצועות בעובי ס"מ. בתבנית עוגה מערבבים את הסוכר והקינמון.
  4. לוקחים את רצועת הבצק ומגלגלים היטב בתוך תערובת הסוכר כך שהכל נדבק היטב לבצק. מלפפים את הבצק על מקל שמצאתם בשטח ואופים מעל המדורה. מידי פעם מסובבים כדי שהבצק יאפה מכל הכיוונים.
  5. כשהבצק אפוי, מורידים מהמקל וטובלים בקצפת ובטופי

.

[1]

לפני שאתם רצים לקנות את המצרכים למנות שלפניכם אתם מוזמנים להכנס לאתר של יטבתה [1] ולהדפיס לעצמכם קופון הנחה על מגוון מוצרים כולל שמנת מתוקה!

הפוסט שלפניכם נעשה בשיתוף הפעולה עם מחלבת יטבתה. כל המתכונים, הצילומים והרעיונות הם שלנו. בזכות שיתוף הפעולה הזה, יצאנו למסע ברחבי הארץ כדי להביא לכם הקוראים מתכונים, צילומים וחוויות שונות מכל מה שעשינו בבלוג בעבר.

תודה לכם, על התמיכה.