- מתכוניישן - https://matkonation.com -

פוגאצ'ות – חיים שלמים דרך עוגיית חמאה

 

לפני כולם, הייתי צריכה לפגוש את סבא וסבתא של עודד. אם לא הייתי מקבלת אישור מהם, הקשר בנינו היה מסתיים. למזלי, זה לא קרה.

סבתא עליזה, וסבא נפתלי הפכו עם השנים להיות סבא וסבתא שלי. לא הרבה זמן אחרי ההכרות הראשונית שלי איתם פגשתי גם את הפוגאצ'ות המפורסמות. לא הבנתי על מה המהומה…הן היו קשות ובעלות טעם לוואי של מרגרינה. לא בשבילי, אמרתי לעודד שמנגד טען שאני הולכת נגד משהו שהוא קונצנזוס משפחתי.

ואז לפני כמה חודשים, עליזה החליטה לחזור להכין אותן מחמאה כמו בבית ילדותה בהונגריה. ואז….ההתמכרות שלי החלה.

ממש במקרה עליזה סיפרה לנו באחד מערבי שבת זכרונות שיש לה ולנפתלי שקשורים לפוגאצ'ות, סיפורים שאפילו עודד מעולם לא שמע והלסת שלי נפלה. ידעתי באותו הרגע שאני חייבת לצלם סרט שמשלב את אופן ההכנה והסיפור המדהים.

במשך כמה ימים הסתובבתי עם תחושת השתאות מכך שהעוגייה הזו שימשה כקו רציף וקבוע בחייה, עוגייה שמסמלת בשבילה משפחה- משפחה שהייתה ונספתה ומשפחה חדשה שהיא הצליחה ליצור כאן בארץ.

ביום שחזרתי מהצילומים הבאתי איתי הביתה שקית מלאה בפוגאצ'ות. אביתר, הגדול שלי הזמין כמה חברים לבוא אליו אחרי הלימודים. כששלפתי את השקית הוא חטף אותה והסתובב בין כל הילדים וקרא בקול (כמו סוחר בשוק) "פוגאצ'ות של סבתא רבה שלי…הכי טובות בעולם…מי רוצה???"

ואני עמדתי מהצד וחייכתי.

זה הניצחון, הנין של עליזה מחלק לחברים שלו בדיוק אותם עוגיות שהיא הכינה עם סבתא שלה לפני 70 שנה.

הסרט הזה רק פתח בפנינו את הרצון להמשיך לספר סיפורים דרך אוכל. לתעד את האנשים שלא יהיו איתנו עוד הרבה זמן ולהנציח היסטוריה דרך אוכל.

אנחנו רוצות להמשיך ואנחנו זקוקות לעזרתכם. אם למישהו מקוראי הבלוג יש סבתא/סבתא או כל קרוב משפחה עם סיפור ומתכון שלדעתכם שווה תיעוד אנחנו נשמח לבוא, לשמוע, לטעום ולצלם.

אז צרו איתנו קשר דרך המייל או דרך התגובות ונמשיך משם.

 

פוגאצ'ות

בואו נשים רגע את הסיפור המופלא בצד ונתייחס לעוגיות האלה באוביקטיביות. אפשר לומר עליהן שהן קונצנזוס. כל מי שטעם התלהב מהן, למרות או אולי בזכות פשטותן.  הם עשירות בחמאה והמרקם שלהן קצת גס, פריך מבחוץ ופירורי בפנים. לא מתוקות מידי ומושלמות ליד כוס תה חם. סבתא עליזה תשמח לדעת שאתם ממשיכים את המסורת שלה!

חומרים להכנת 70 עוגיות

1/2 4 כוסות קמח רגיל (560 גר')

1 כוס קמח תופח (140 גר')

400 גר' חמאה חתוכה לקוביות (לא קרה)

1 כוס סוכר

קורט מלח

2 ביצים+ 1 להברשה

¼ כפית שמרים טריים מומסים ב 2 כפות מי סודה

אופן ההכנה:

  1. מנפים את הקמחים לתוך קערת מיקסר. מוסיפים את יתרת החומרים ומעבירים למיקסר לערבול של 2-3 דקות עד שהמרקם של הבצק רך וחלק. מומלץ (אך לא חובה) להעביר את המקרר למנוחה של חצי שעה במקרר.
  2. מחממים תנור לחום של 180 מעלות.
  3. מפזרים קמח על משטח עבודה ולשים טיפה את הבצק. מרדדים לאליפסה בעובי של 3 ס"מ. בעזרת סכין ארוכה יוצרים את הקישוט, קווים אלכסוניים שרק חורצים את הבצק מעט בשתי וערב.
  4. לוקחים כוס קטנה (עליזה משתמשת בכוס שוט וודקה בעלת קוטר של 3 ס"מ) טובלים את השפה בקערת קמח ומתחילים ליצור עוגיות, כל 2-3 חיתוכים טובלים שוב בקמח.
  5. מניחים בתבנית משומנת או מרופדת בנייר אפייה. ממשיכים עם יתרת הבצק. מורחים את העוגיות בביצה טרופה.
  6. אופים למשך 25-30 דקות עד שהפוגאצ'ות בגוון חום. מגישים בטמפ' החדר.
  7. ניתן להקפיא או לשמור בכלי אטום למשך כמה שבועות….