- מתכוניישן - https://matkonation.com -

אורז מטוגן Fried Rice

הגעתי לשלב שחששתי לגביו מאז שרז (השלישי) נולד, שהבנתי שיום אחד אצטרך להאכיל שלושה בנים רעבתנים באופן יומיומי. שנים אני שואלת אמהות לבנים על השלב הזה, איך מסתדרים? כמה הם אוכלים? ואיך לעזאזל אצליח לטגן שני קילו שניצלים במכה אחת?

אני עכשיו בתחילתה של התקופה…עדיין לא בשיאה, הם עוד צעירים אבל כבר מרגישים את השינוי. כל מאכל שאני מכינה נגמר בסוף הארוחה, משפטי ״אני רעב, אין כלום בבית״ מרחפים תמידית בחלל, אני לא מצליחה לעשות קניות שיספיקו לשבוע ומוצאת את עצמי יותר מידי זמן מבלה בסופר (לא..עוד לא עברתי לרכישה און ליין, חייבת לבחור בעצמי ירקות לפי מה שנראה טוב ולא לפי תמונה).

שלושתם חוזרים עכשיו מבית הספר באחת וחצי בצהריים ואני כל יום (פעם בשבוע מזמינים מבחוץ) צריכה להשאיר להם משהו לאכול במקרר!!

זה מאוד מתאגר, אני חושבת הרבה על נשים/גברים שבישול יותר קשה עבורם ואני ממש לא יודעת איך הם מסתדרים. חברות שלי כל הזמן מבקשות ממני קצת רעיונות חדשים, טריקים שיהפכו את משימת הבישול המשפחתי לקלה ופשוטה יותר ואפילו יצא לי לבוא לחברה טובה לבוקר של בישולים כדי ללמד אותה קצת יותר איך להתארגן על מתכונים פשוטים ומהירים.

החלטתי לרכז עבורכם מספר רעיונות שעוזרים לי להתמודד עם המשימה היומיומית + מתכון מעולה שתמיד אפשר להכין צ׳יק צק ממה שיש בבית.

  1. מזווה מלא! אי אפשר לבשל מהר ויעיל כשאין מזווה עמוק בבית. תעמיסו את מגוון המוצרים שהילדים שלכם אוהבים שיהיו תמיד בזמינות. אצלי תמיד יש: פסטה, קוסקוס, אורז בסמטי, עדשים שחורות, בורגול ומוצרי עגבניות (של Mutti כמובן). במקפיא, שזה גם חלק מהמזווה לטעמי תמיד יהיו שקיות של ירקות סנפרוסט- שעועית ירוקה עדינה, אפונה, תירס ושעועית לבנה.
  2. תעשו לעצמכם רשימה של 10-15 מאכלים שכל הבית אוהב. תכתבו אותם על דף שיהיה תלוי על המקרר. ככה לא תצטרכו להריץ כל פעם בראש מה להכין הפעם.
  3. תקפיאו! כשאתם מכינים משהו שאתם יודעים שכולם אוהבים פשוט תכינו כפול ותקפיאו. אין דבר משמח יותר מלהיזכר שיש לכם מנה מוכנה שרק צריך להפשיר. אני מקפיאה בולונז, קציצות ברוטב עגבניות, חומוסים מבושלים (לא אוהבת את הקנויים), בצק פיצה מוכן. אגלה לכם סוד קטן, יש לי גם למקרה חירום מלאווח ובורקס פילו…עם כל הרצון הטוב, לפעמים צריך גיבויים.
  4. תלמדו את הילדים להכין דברים בעצמם. השנה עליתי על הקונספט הזה, אביתר בן 11 והוא חוזר עם האחים שלו הביתה ומאוד אוהב את האחריות הזו של לארגן לכולם צהריים. אני משאירה לו על השיש את המצרכים לפסטה ברוטב עגבניות, או פסטה פסטו (צנצנת מוכנה של פסטו, לא צריך להגזים) והוא מתפעל הכל. החיסרון…כל הבלגן שנשאר אחרי ופעם אחת הוא גם שרף לי מחבת טפלון שנשארה על הכיריים החשמליות בלי שום דבר בפנים ונשרפה לגמרי. הבלגתי, אחרת הייתי הורסת לו את כל הבטחון ולעצמי את העזרה המבורכת.
  5. תבשלו בערב אחרי שהילדים כבר פרשו- כן, אני יודעת שזה ניג׳וס אבל אין ברירה לפעמים. חצי שעה עבודה ואתם מסודרים ליום שאחרי.

אם מישהו מכם רוצה את רשימת המנות הקבועות אצלי בבית, תשאירו תגובה בתחתית הפוסט ואשלח לכם במייל כולל לינקים לכל המתכונים. אני אומרת לכם בכנות- 80% מהמתכונים שאני מכינה בבית קיימים במתכוניישן. כשאני רואה שאני מכינה משהו קבוע שלא מופיע בבלוג, זו כמובן הזדמנות לפוסט חדש!

הפעם- אורז מטוגן!! אחת המנות שאני מכינה לפחות פעם בשבוע. כל פעם בגרסה אחרת. כשאני מכינה אורז, אני עושה הרבה…בערך חצי קילו ומה שנשאר מיועד למוקפץ. אני משתמשת במה שיש לי בבית מבחינת ירקות או בשר ופשוט מקפיצה הכל יחד.

הילדים שלי אוהבים במיוחד את הטעמים התאילנדים ולכן הבאתי לכם מתכון מדוייק לזה אבל גם לטגן אורז עם טעמים מזרחיים כמו בהרט, כמון, פפריקה וכו׳ זה נהדר.

Fried Rice אורז מוקפץ

זו מנה מהירה מאוד אבל דורשת מכם טיפה התארגנות לפני. שימו לעצמכם את כל הירקות כבר קצוצים ומוכנים, תכינו את הרוטב בצנצנת וברגע שתתחילו להקפיץ המנה תהיה מוכנה תוך 10 דקות.

חומרים להכנת 5-6 מנות

3 כוסות אורז בסמטי או פרסי מבושל (עדיף קר אבל לא חובה)

250 גרם חזה עוף חתוך לרצועות ומצופה במעט קורנפלור וחצי כפית מלח.

*אפשר להכין צמחוני או להחליף את העוף עם טופו או בקר.

3 כפות שמן צמחי

3 שיני שום קצוצות

1/2 בצל קצוץ דק

1 כף שורש ג׳ינג׳ר מגורד גס

2 ביצים גודל M טרופות

2 גזרים קצוצים דק או מקולפים עם קולפן רצועות (ממליצה לרכוש, משתמשת בו הרבה)

1 כוס אפונה

½ 1 כוסות שעועית ירוקה/ברוקולי

½ כוס בצל ירוק פרוס

חופן עלי כוסברה

*יש מלא ירקות שאפשר לשים חוץ ממה שציינתי- תירס, כרוב פרוס דק, עלי בוק צ׳וי, אפונת שלג וכו׳. תזרמו, גם על הסוגים וגם על הכמויות…זה לא כזה קריטי.

לרוטב

אנחנו בבית מאוד אוהבים רוטב דגים תאילנדי. בהתחלה הוא מסריח אבל הוא מה שנותן את הטעם התאילנדי האופייני והמליחות למנה. ממליצה לכם להתגבר על הרתיעה הראשונית ולהשתמש בו במקום רוטב סויה כי ברגע שתלמדו לעבוד איתו לא תוכלו בלעדיו!

יש מגוון גדול של סוגים, אני אוהבת את הסוג שמבוסס על אנשובי.

⅓ כוס רוטב דגים או ¼ כוס סויה

3 כפות מיץ לימון

1 כף שטוחה סוכר חום כהה (מצאתי שהוא התחליף הכי טוב לסוכר דקלים תאילנדי)

½ כפית רוטב חריף סארירצ׳ה (לא חובה)

מערבבים הכל יחד ומניחים בצד.

אופן ההכנה:

  1. מכינים מראש את כל מרכיבי המנה- שום, בצל, גי׳נג׳ר, ביצים טרופות וירקות חתוכים.
  2. מחממים מחבת גדולה או ווק לחום הגבוה ביותר למשך מספר דקות. מוסיפים את השמן, לאחר כמה שניות את השום והג׳ינג׳ר ומערבבים עד שעולה הריח (זהירות שלא ישרף). יוצקים פנימה את הביצה ומערבבים נמרצות.
  3. מוסיפים את נתחי העוף ומקפיצים עד שהם תופסים גוון זהוב עדין.
  4. מזיזים את כל המרכיבים לשולי הסיר/ווק ומוסיפים את הירקות (למעט בצל ירוק וכוסברה). מטגנים קלות כ 2 דקות. מוסיפים את האורז ומערבבים יחד עם כל המרכיבים.
  5. חשוב לתת לאורז זמן טיגון, בערך 3-4 דקות תוך כדי ערבוב עם כל המרכיבים.
  6. יוצקים את הרוטב, וממשיכים לערבב עד שכל הטעמים יספגו.
  7. טועמים, אם המנה לא מספיק מתובלת פשוט תוסיפי עוד קצת רוטב דגים/סויה וקצת מיץ לימון.
  8. מגישים חם עם בצל ירוק, עלי כוסברה ופלח לימון.

*בצילום יש גם שבבי שום מטוגן תאילנדי שנותן פריכות (קשה קצת למצא אותו כי זה מוצר לא כשר, אם תתקלו ממליצה לקנות, הוא מעולה!)