- מתכוניישן - https://matkonation.com -

פאני פורי Pani puri

לפני שבוע עברנו לבית חדש. זו לא הייתה הבחירה שלנו, בעלי הבית החליטו למכור ואנחנו נאלצנו לחפש בית אחר. האמת, המזל שיחק לנו ובתוך מספר ימים מצאנו בית מקסים מעבר לכביש. מינימום שינויים לילדים.

הבית החדש מביא איתו רוח חדשה (בינתיים הרוח זה בעצם לחות של קיץ) ורצון עז להרגיש שוב בבית ובנוחות.

אני עוברת תהליך מורכב עם המעבר הזה. מצד אחד זה מעורר בי התרגשות ותנועה חדשה. מרגש לראות איך כל הפריטים שאספנו במהלך השנים פתאום מקבלים חיים שונים בחלל החדש. הילדים חווים התרגשות עם כניסתם לחדרים מרווחים, אנחנו זכינו בחדר הורים ענק + מרפסת והכי חשוב, המטבח בהיר ומואר ואני צופה שיצאו ממנו אחלה מנות וגם אחלה צילומים לבלוג.

מצד שני, אני לא חובבת גדולה של שינויים, כשהם מגיעים אני יודעת לנוע איתם אבל זה מעורר בי מועקה ומתח. מעבר בית הוא אחד המשמעותיים ביותר בתוך התנועה של החיים. שינוי של המקום הבטוח והמוכר מעורר בי המון שאלות ומחשבות.

לפני שלוש שנים נכנסנו לבית בכרכור אחרי 14 שנים ביפו וכדי להתחבר התחלתי לאפות עוגיות. אני ממש זוכרת את הריח שמילא את הבית והתחושה הנעימה שזה העביר בי. 

המטבח בבית החדש היה בחצי תפקוד בשבוע הראשון, הכיריים קצת קרטעו (הטכנאי כבר תיקן) התנור קצת מוזר ולא מוכר ואני עדיין לא זוכרת איפה שמתי כל דבר. כדי למלא את האוויר חזרה בבית החזה החלטתי להכנס למטבח לבשל. 

בשבוע הראשון שלנו הכנתי כל כך הרבה אוכל- פסטרמה ביתית, פסטות, לזניה, ירקות צלויים, פיצות וקציצות. בדקתי את הכיריים, התנור ואיך הכל מתנהל בחלל הכי חשוב של הבית. 

אחרי שהכנתי ארוחת שישי להורים שלי + צילומים באור החדש, אפשר לומר שאני מבסוטה.

החלטתי להביא לכם דווקא מנה חגיגית יותר ולא יומיומית כי היא נחלה כזו הצלחה בארוחת הערב שהייתי חייבת לשתף.

פאני פורי- רק להגיד את צמד המילים האלו עושה לי שמחה וחמוד בלב. מדובר במנה הודית קלאסית שטעמתי בסדנת בישול הודי של ״אמא הודית״ [1]. סדנת בישול מקסימה שבזכותה התגלה לי מידע סופר חשוב.

מסתבר…שכוסברה יבשה נקראת בהודית…..דניה! כן, כן, שנים שואלים אותי מה מקור השם ואין לי הסבר מיוחד למה דווקא השם הזה נבחר ע״י ההורים שלי אבל כוסברה מבחינתי זה אחד חומרי הגלם השווים שיש ואני שמחה שזהו שמי.

נחזור לפאני פורי…מי שלא מכיר, זו מנה מופלאה של כדורי בצק פריכים וחלולים שעושים בהם חור קטן עם האצבע וממלאים בכל מיני טעמים. 

**חשוב להרכיב את המנה הסופית בשולחן שניה לפי הביס כדי לשמר את הפריכות.

אני מביאה לכם גרסה קלה, בריאה ופשוטה שאותה טעמתי כאמור אצל ״אמא הודית״ אבל יש שלל וורסיות של מילויים ורטבים. תתחילו עם זה ואם אהבתם תחפשו עוד אפשרויות ברשת.

את הפאני פורי – דיסקיות בצק יבשות קונים מוכן בחנויות תבלינים וחנויות מתמחות. כל השאר עושים בבית.

סלט עדשים:

1 כוס עדשים שחורות

1 בצל סגול קצוץ

½ כוס עלי כוסברה קצוצים

1 כף שמן זית

מיץ מלימון אחד (או ליים, עכשיו שיא העונה אז שווה)

½ כפית כוסברה יבשה (דניה)

1 כפית מלח

אופן ההכנה:

  1. שוטפים את העדשים ומבשלים בהרבה מים (ללא מלח) למשך 20 דקות עד שהן רכות.
  2. מסננים ומעבירים לקערה להצטננות. לאחר שהעדשים הגיעו לטמפ׳ החדר מוסיפים את יתר המרכיבים ומערבבים היטב. טועמים ומתקנים תיבול אם צריך.

 

לרוטב פורי:

*אם אתם אוהבים את המטבח האסיאתי שווה לכם להצטייד ברוטב תמרהינדי נהדר של aroy-d הוא נוח לשימוש ולאחרונה התחלתי להשתמש בו בהמון מתכונים תאילנדים והודיים.

1 כוס עלי כוסברה

½ כוס נענע

2 כפות תמרהינדי

¼ כוס מים

3 כפות סוכר חום

2 כפיות ג׳ינג׳ר מגורד

1 כפית כמון

1 פלפל ירוק חריף (לא חובה)

 

אופן ההכנה:

טוחנים את כל מרכיבי הרוטב בעזרת בלנדר מוט/ מעבד מזון/ בלנדר משקאות עד לקבלת מחית חלקה ומעט נוזלית.

מעבירים מעבירים למקרר עד לשלב הרכבת המנה.

 

40 דיסקיות פאני פורי מיובשות

1 ליטר שמן צמחי לטיגון עמוק. מטגנים בכל פעם 4-5 דיסקיות למשך פחות מדקה. חשוב שהכדורים יתנפחו ויקבלו גוון זהוב מכל הצדדים.

*ניתן לשמור אותם בכלי אטום למשך מספר ימים.

 

3-4 בצלי שאלוט פרוסים ומטוגנים לכדי פריכות. שימו לב שחשוב לטגן את הבצל על אש בינונית כדי שלא ישרפו והנוזלים שבהם יתאדו מהטיגון. רק כך תקבלו בצל Crispy. וזה לוקח זמן, בערך 15 דקות. כשהם יוצאים מהטיגון הם קצת סמרטוטיים אבל הם יהיו פריכים כשיתקררו.

 

להרכבת המנה:

יוצרים חור קטן במרכז הכדור. מניחים כית מהרוטב בתוך חלל הבצק. 

ממלאים בסלט עדשים, שמים עוד קצת מהרוטב מעל ומסיימים בבצל מטוגן.

אוכלים בביס אחד מייד!!