- מתכוניישן - https://matkonation.com -

פונדנט- עוגת שוקולד חמה

הקיץ הזה, אנחנו סוגרים בפרדס חנה 4 שנים. האמת, הייתי צריכה ממש לחשוב מתי הגענו ואיך הזמן עבר כל כך מהר. ארבע שנים בהן יצרתי לעצמי כאן מעגל מפואר של נשים מדהימות שנוגעות בחיי בכל מיני דרכים ונקודות השקה.

אני זוכרת, שידעתי בתחושת הבטן שלי שמה שיש במקום הזה הוא כוח נשי. אולי זה היה בזכות ענת הבעלים של בית קפה המרפסת. נפגשנו בשבוע הראשון שלנו בכרכור בבית הקפה שלה. ענת כתבה לי על פתק מעוצב שהכינו למצטרפות החדשות למושבה את כל הטיפים הכי טובים שאני צריכה לדעת ולהכיר, היא נתנה לי את המספר שלה וקבענו להפגש ומאז אנחנו חברות טובות.

בתוך ארבע שנים נוצרו לי כאן חברויות אמיתיות שמלוות אותי יום יום, נשים שמעוררות בי השראה בכל תחומי החיים. נשים יוזמות, יוצרות ואמיצות. אני מרגישה חלק מהן, אני מרגישה בבית.

בשבועות האחרונים הייתה לי חסימה יצירתית בבלוג, לא היו לי מתכונים שווים לשיתוף ומצאתי את עצמי נשאבת לעשייה יומיומית עבור רסטרטו או הבית. לפני שבועיים פתאום קיבלתי טלפון מליאת שרון, חברה וקרמיקאית נהדרת ששאלה אם בא לי שנעשה משהו יחד לראש השנה! ״ברור, אמרתי, אני כל כך צריכה איזה שיתוף פעולה שיוציא אותי מהבור של עצמי, אני צריכה השראה״

סגרנו שאני אחשוב על מנה חגיגית בכלים הנהדרים של ליאת ונצא לדרך. 

שבוע חשבתי…וכלום לא עלה. אין לי שום מתכון שבא לי לכתוב עליו…וכבר למדתי להקשיב לעצמי וידעתי שאסור לי בכוח להכין מתכונים כי הם סתם נזרקים לפח.

אז סובבתי את המבט החוצה, אל בית קפה המרפסת שם אחות של ענת, מיטל  שעברה לפרדס חנה לפני מספר שבועות החלה לאפות את כל העוגות, עוגיות ומאפים הנהדרים שלה והצעתי לה להצטרף אלי ואל ליאת ליצירת פוסט ראש השנה חגיגי!

שלוש נשים, אחת בת מושבה ותיקה, אחת כאן 4 שנים ואחת שבדיוק עברה מירושלים- חברו יחד ליצירה משותפת. זו המהות של המקום הזה. 

המפגש בינינו לא היה רק אפייה וצילום, הוא היה מפגש שנתן לכל אחת דלק לתנועה שהיא הייתה צריכה. 


כשאני חושבת על השנה שתבוא, אני צופה שעוד יהיה יותר קשה לפני שנרגיש הקלה. אני בוחרת להסתכל במעגלים הקרובים אלי, משפחה, חברים, שכונה וקהילה שם אני יודעת שאמצא את הכוח בתקופה כל כך סוערת. מאחלת לכולנו שנדע למצא את מקורות הכוח שלנו בשנה הקרובה.


את הלבבות ועוד כלי נהדרים של ליאת שרון אפשר לרכוש אצלה בסטודיו בתיאום מראש בטלפון: 054-5601969 רק בשביל זה שווה להגיע אלינו לאזור! https://www.facebook.com/ceramicasa.liat [1]

את היצירות המתוקות והמאפים של מיטל אפשר למצא בבית קפה המרפסת ברחוב המייסדים בכרכור וגם להזמין ישירות ממנה. כנסו לדף הפייסבוק שלה להתרשם https://www.facebook.com/homemadale [2]

עוגת שוקולד חמה עם רוטב טופי פטנט

מתוך כמות רעיונות אינסופית שהיו למיטל החלטנו ללכת דווקא על משהו שהוא קצת שנות ה- 80. משהו פשוט אבל כל כך טוב. ביס שגורם לעיניים להעצם, לראש לנוע מצד לצד ולשקט בשולחן.

מיטל הכינה לכם הסברים מפורטים שיבטיחו הצלחה!

באיזה כלי אופים?
את הפונדנט אפשר להכין בקוקוטים מקרטון / אלומיניום או להשתמש בכלי חרסינה שמיועדים לאפייה, אל תכינו פונדנט בעטרות של מאפינס זה לא יחזיק מעמד בתוך עטרת הנייר הדקה. אנחנו אפינו בלבבות של ליאת שרון ואכלנו ישר מתוך הכלי!


לשמן את התבנית או שאין צורך?
אפשר להבריש את הכלי בחמאה ולפזר סוכר אם תרצו לחלץ אותן מהתבנית בתום האפייה, לחילופין אין בעיה לצקת את הבלילה בלי לשמן את התבנית, רק קחו בחשבון שתאכלו את העוגה ישר מהכלי/ קוקוט איתו אפיתם שזה הכיף הגדול.


למה מקציפים את הביצים?
בפונדנט משתמשים בביצים קרות שהוקצפו במשך 7 דקות על מהירות גבוהה יחד עם הסוכר, ההקצפה הממושכת בשילוב הביצים הקרות והריאקציה של השוקולד החמים תיתן תוצאה של פונדנט שתופח עם ציפוי פציח של שוקולד.
זה פשוט – חלבוני הביצה נקרשים ומחזיקים את העוגה קופצנית ותפוחה לזמן מה, החלק העליון של העוגה מזכיר בראוניז ומתחת למעטה הקשיח מסתתרת לבה רותחת  של שוקולד לה בעצם חיכינו!


המסת השוקולד והחמאה
כשממיסים שוקולד וחמאה חשוב שהחמאה תהיה בתחתית הקערה והשוקולד מעליה מהסיבה הפשוטה שחמאה נמסה מהר יותר ואילו שוקולד נוטה להישרף. החמאה נמסה והשוקולד משתכשך בבריכת השומן, תמיסו במיקרוגל בפולסים קצרים או בקלחת/ מחבת ותערבבו לתערובת הומוגנית.


הוספת השוקולד לביצים
כמה מילים על  השוואת טמפרטורה-
הביצים קרות והתערובת של השוקולד והחמאה חמות, אם נערבב אותן יחד ללא בקרה נקבל חביתה… אם עושים את זה נכון אין מה לחכות, מורידים את המהירות של המיקסר למהירות בינונית ובזרם אחיד מוסיפים חלק מתערובת השוקולד.
עכשיו המסה של הביצים קצת פחות קרה ואפשר להוסיף את יתרת השוקולד ולהוריד למהירות איטית כדי לא ללכלך את כל המטבח.
ההמלצה למי שעושה לראשונה השוואת טמפרטורה היא לחכות שהשוקולד יגיע לטמפ׳ החדר ורק אז להוסיף לביצים המוקצפות. הוספתם הכל? האמולסיה שלכם מוכנה. (אמולסיה אגב זו תערובת של שומן ומים, בחלבון הביצה יש אחוז לא קטן של מים).


האפייה – או איך לא להגיע לעוגה אפוייה לגמרי
כשאתם מכינים עוגה כלשהי ישנו תהליך שמתרחש בו נקרשים חלבוני הקמח והופכים את העוגה ליציבה בחלקה העליון, קוראים לזה ג'לטיניזציה וזה קורה כשעובר חצי מזמן האפייה. זה בדיוק השלב בו נוציא את הפונדנט שלנו מהתנור.
הלבה של השוקולד היא כל הסיפור, אפיית יתר תניב תוצאה הפוכה בה קיסם יצא עם פירורים לחים כמו בעוגה בחושה סטנדרטית.
אז! ברגע שמתחילים להופיע סדקים על העוגות וצבע השוקולד משתנה ממבריק לצבע מט זה בדיוק הזמן להוציא אותה, תהליך הג'לטיניזציה הושלם.
הוצאנו את העוגה ועכשיו מה? עוד מעט הוא מתחיל לצנוח קצת וזה קורה בגלל הפרשי הטמפרטורה בין חום התנור לחיים שבחוץ זה הזמן המושלם להוסיף את הקרמל שכבר הכנו והספיק להתקרר ולנעוץ את הכפית. בתאבון!
בפונדנט משתמשים בביצים קרות שהוקצפו במשך 7 דקות על מהירות גבוהה יחד עם הסוכר, ההקצפה הממושכת בשילוב הביצים הקרות והריאקציה של השוקולד החמים תיתן תוצאה של פונדנט שתופח עם ציפוי פציח של שוקולד.
זה פשוט – חלבוני הביצה נקרשים ומחזיקים את העוגה קופצנית ותפוחה לזמן מה, החלק העליון של העוגה מזכיר בראוניז ומתחת למעטה הקשיח מסתתרת לבה רותחת  של שוקולד לה בעצם חיכינו!


פונדנט שוקולד עם קרמל פטנט

תכלס, יש כאן עוגה שקל מאוד להכין וקל מאוד להרוס. לכן אני ממליצה לקרוא את כל הטיפים של מיטל כדי שתקבלו את הפונדנט המושלם. אני אוסיף ואומר את המובן מאליו: כשקינוח כולו מתבסס על שוקולד תבחרו שוקולד איכותי, זה עושה את כל ההבדל.

חומרים ל 6 מנות
180 גרם חמאה
200 גרם שוקולד מריר איכותי 60% לפחות
4 ביצים שלמות גודל L
140 גרם (2/3 כוס) סוכר חום בהיר (דמררה)
80 גרם (1/2 כוס) קמח 1/2 כפית אבקת אפייה

אופן ההכנה:

מחממים תנור לחום של 200 מעלות
במיקסר- מקציפים ביצים שלמות קרות עם סוכר למשך 7 דקות עד לקבלת קצף גבוה וסמיך בצבע צהוב בהיר.
ממיסים שוקולד וחמאה (בבן מארי או מיקרוגל) ומערבבים היטב עד לקבלת תערובת הומוגנית.
מוסיפים את תערובת השוקולד למיקסר ע"י השוואת טמפרטורה עד לקבלת אמולסיה אחידה.
מוסיפים את הקמח ואבקת האפייה ומערבבים עד להיטמעות של הקמח. מחלקים המסה לכלים אישיים.
מורידים את חום התנור ל 180 מעלות ומכניסים את הפונדנט פנימה.
אופים למשך 10-12 דקות או עד שניתן לראות סדקים על פני העוגה.

מוציאים בזהירות את הפונדנט מהתנור ומגישים.

*ניתן להכין את הפונדנט בכלים ולשמור בקירור עד לאפייה, קחו בחשבון שזמן האפייה יתארך מעט כיוון שהמסה קרה.
אופציה אחרת היא לשמור את המסה בקופסא במקרר ולחלק לכלים לפני האפייה, הקפידו לערבב את המסה לפני שאתם יוצקים לכלים.

קרמל פטנט:
120 מ"ל שמנת מתוקה
70 גרם סילאן טבעי
50 גרם דבש
רבע עד חצי כפית מלח ( תלוי כמה אתם אוהבים את הקרמל שלכם מלוח)

אופן ההכנה:
הקרמל הזה באמת נולד בטעות, הדבש והסילאן מאזנים את המתיקות והחמיצות אחד של השני ומתקבל רוטב טופי כמו וורטרס אורגינל שזה חלומי ומושחת כשיוצקים מעל העוגה. את הקרמל פטנט אתם יכולים לאמץ למלא קינוחים כמו טרייפל, גלידה, עוגות תפוחים לחג ועוד ועוד- הוא טעים בטירוף והכי קל להכנה.
אופן ההכנה:
במחבת פשוטה מרתיחים דבש וסילאן, ברגע שהם מבעבעים מוסיפים בזהירות את השמנת הקרה ובוחשים (כן! פה מותר לבחוש קרמל!)
מרגע שהנוזל רותח שוב, מחכים דקה, מוסיפים מלח וסוגרים את הגז.
מעבירים לכלי ומקררים, הקרמל יתמצק בקירור.