- מתכוניישן - https://matkonation.com -

לביבות קינואה בטטה

לפני שבועיים חגגתי יומולדת 44. מוזר לי לחשוב על עצמי בגיל הזה, בראש אני מרגישה שאני עדיין בשנות השלושים שלי אבל הגוף…הגוף כבר מתחיל לאותת אחרת.

בשנה האחרונה התחלתי להרגיש שמשהו לא טוב עובר עלי ברמה הפיזית. כאבי גב בלתי פוסקים, צרבות יומיומיות, פגעי שמש על העור ועד כל מיני כאלה תחלואים קטנים שאפשר לחיות איתם אבל אי אפשר להתעלם מהם.

כצעד ראשון ל- well being  שלי החלטתי להתמודד עם כאבי הגב. המטפל שהלכתי אליו רואה גם את השפעת המזון שאנחנו אוכלים על כאבי הגב ובשלב מסויים בטיפול הוא המליץ לי על ניקוי כללי ומאסיבי שבעצם אסר עלי לאכול כמעט הכל- גלוטן, מוצרי חלב, כל סוגי הסוכרים, דגנים וקטניות, כל הירקות הסולניים (עגבניות, חצילים, תפוחי אדמה, פלפלים), פירות הדר ועוד..בשלב מסויים נהייה לי חושך בעיניים וכבר לא שמעתי מה הוא אומר.

יצאתי ממנו בחרדה…איך אני, בחורה שכל מהותה סובבת סביב אוכל אצמצם את עצמי לאכילה של כל כך מעט מאכלים? מאיפה תגיע אלי שמחת החיים, התשוקה, והחדווה? 

מי אני יהיה בלי לחמים, עוגות, מאפים? איך אני אבשל בלי עגבניות for god sakes?

הראש אמר לי שזה בלתי אפשרי ושאין לי כוח להתייחס לרופא הזה ומה הוא בכלל יודע. הלב אמר לי שהגיע הזמן לתת את דעתי על האיתותים הפיזיים שמלווים אותי כבר כמה חודשים ומבקשים התייחסות. 

אז, אחרי שנבהלתי, הזלתי דמעה, התייעצתי עם אנשים קרובים ששינויי תזונה שינו את חייהם, בניתי לעצמי אסטרטגיה.

ידעתי שלהמנע מכל כך הרבה דברים בבת אחת יהיה אסון עבורי אבל כנקודת מוצא החלטתי להפסיק גלוטן ומוצרי חלב, להמנע כמעט לגמרי מסוכר (חוץ מתמרים ושוקולד מריר, בכל זאת צריך קצת מתוק בפה) ולראות מה קורה.

ההשפעות של גלוטן, חלב וסוכר מוכרות וידועות לרוב האנשים בימינו ולכן אין לי כאן מה לחדש לכם אבל אני חייבת רגע לשתף במשהו משמעותי שהבנתי על עצמי.

יש סיפור שנקרא- דניה אוהבת לאכול.

בסיפור הזה אני מספרת לעצמי שאוכל טוב הוא המהות שלי, שלהמנע מעוגה טובה יהפוך אותי לאדם עצוב. שהחיים ללא לחם או מאפים יקחו ממני את החדווה של האפייה שאני כל כך אוהבת.

בסיפור הזה שינוי תזונתי יוריד את עוצמת הצבע בחיים שלי לכמעט שחור לבן.

כששני הקולות בראש שלי רבו- האחד עם הסיפור המוכר של דניה אוהבת לאכול והשני עם דניה, הגוף שלך מבקש שתתייחסי אליו, חשבתי בהתחלה שאחד מהם ינצח.

אבל ככל שהרהרתי בזה יותר, תהיתי למה בעצם אני אמורה להיות עצובה בלי גלוטן? אולי אני פשוט צריכה לשנות את הסיפור הראשוני שלי? אולי הכותרת עדיין יכולה להיות- דניה אוהבת לאכול…בריא?

האם אוכל בריא חייב להיות עצוב? בגוונים אפורים? ברור שלא!!

כמו שאמרה לי תמי שכנתי שכבר שנה לא אוכלת סוכר וגולטן- ״אם יש מישהו שיכול לצבוע את האוכל הזה בצבעוניות וסקסיות זו את- יאללה תכנסי למטבח ותתחילי להתנסות!״

חמושה במוטיבציה, תחושת אומץ והתחדשות הגדרתי לעצמי 3 שבועות ויצאתי לדרך.

תשמעו…הרבה יותר פשוט ממה שחשבתי. 

קודם כל, קיבלתי פידבק מיידי מגברת צרבת שפשוט נעלמה בתוך יומיים! שאר התחלואים מרגישים לי במגמת שיפור אך עדיין לא נפתרו.

לא ירדתי מאוד במשקל אבל אני ממש גאה בעצמי על ההתמדה, על היצירתיות במטבח, על ההשקעה בעצמי במיוחד בימים כאלו שאני מבשלת המון למשפחה.

היום כבר הסתיימו להם שלושת השבועות שהגדרתי אבל אני ממשיכה, לדייק את האוכל שנכנס אלי לגוף ולהקשיב לדברים שהוא מנסה לומר לי. זה תהליך שלעולם לא יסתיים, תכלס…הוא רק בתחילת דרכו.

ברור שאני עכשיו אתחיל לשתף אתכם בדברים הטעימים שיוצא לי להכין. אל חשש- הבלוג הזה לא יהפוך להיות רק בלוג בריאות עוד יהיו פוסטים מושחתים אבל הפעם…אני חייבת לשתף אתכם במתכון הזה!

לביבות בטטה וקינואה

אני מתנסה כבר כמה שבועות בהכנת לביבות ירק שונות, הן טעימות כשהן חמות מהתנור וקרות מהמקרר. הן יכולות להיות ארוחה מלאה יחד עם סלט וטחינה או נשנוש קטן באמצע היום. האפשרויות הן אינסופיות אבל אלו עלו על כולן!!

יש כאן קצת עבודה אבל המתכון הזה מתאים ל 24 לביבות- ככה שתוכלו לשמור במקרר ולהנות מהן כמה ימים. אם רוצים לחמם, אני ממליצה בטוסטר הקופץ- ככה הן יוצאות חמות ועסיסיות.

חומרים להכנת 24 לביבות בטטה קינואה

1 ק"ג ( 3-4) בטטות בגודל בינוני (אפשר גם דלורית)

2 בצלים סגולים (קטנים) חתוכים לרבעים

1 כוס קינואה (לא מבושלת) זה יוצא בסופו של דבר 2 כוסות קינואה מבושלת

1 כף זרעי פשתן

1 כף זרעי פוסיליום (אפשר להמיר בביצה אחת)

*מוצר מעולה לעיכול שאפשר לרכוש בחנויות טבע, אני מכינה ממנו גם לחם משנה חיים [1])

¼ כוס עלי פטרוזיליה/ כוסברה קצוצים

1 כף גרידת לימון

2 כפות סויה

½ 1 כפיות מלח

1 כף פפריקה מתוקה

½ כפית פפריקה מעושנת (לא חובה)

2 כפות שמן זית

אופן ההכנה:

  1. מחממים תנור לחום של 200 מעלות. מסדרים בתבנית בטטות שלמות ורבעי בצלים סגולים. (אם אני כבר צולה ירקות בתנור אני מנצלת את ההזדמנות לצלות עוד דברים שאני אוהבת).
  2. אופים למשך כ- שעה עד שהבטטות רכות והבצלים שחומים.
  3. בינתיים מבשלים כוס קינואה עם 2 כוסות מים למשך 10 דקות ומסננים.
  4. לאחר שהבטטות רכות , מוציאים מהתנור (תשאירו את התנור דולק), משאירים להתקררות כ 10 דקות ומוציאים לקערה רק את פנים הבטטה. קוצצים את הבצלים הצלויים, מוסיפים את הקינואה וכל שאר החומרים ומערבבים את כל המרכיבים יחד בקערה. טועמים את התערובת ומתקנים תיבול אם צריך.
  5. מזליפים שמן זית על תבנית מרופדת בנייר אפייה. משמנים מעט את הידיים ויוצרים לביבות שטוחות.
  6. אופים למשך 15 דקות, הופכים ואופים למשך 15 דקות נוספות. הלביבות צריכות להיות מעט פריכות מבחוץ.
  7. מגישים עם טחינה או יוגורט וסלט.