- מתכוניישן - https://matkonation.com -

המדריך המלא לצ׳יפס בתנור

אני הכי אוהבת לכתוב מדריכים למתכונים שנראים מובנים מאליהם. כזה הוא המדריך לאנטיפסטי [1] והמדריך להכנת פסטה ברוטב עגבניות [2]. יש משהו בהבנה של התהליך, דיוק חומרי הגלם והמרכיבים שאני מאוד אוהבת בבישול ועוד יותר אוהבת להעביר אליכם את המסקנות שלי.

הפעם אני רוצה לדבר ולהסביר לעומק איך להכין צ׳יפס בתנור. מעולם לא יצא לי לטגן צ׳יפס בבית, בשביל שאני יעמיד סיר של שמן עמוק צריך סיבה ממש טובה. והאמת, ממש אין סיבה לטגן צ׳יפס בבית. הם לרוב יוצאים סמרטוטיים ולא פריכים מלאים בשמן וכל ההתעסקות מתישה. אבל צ׳יפס בתנור עם שמן זית ומלח אטלנטי זה משהו שנכנס אצלי לארוחות באופן קבוע בכל מיני צורות וגרסות. לא תמיד אני עושה את הצ׳יפס עם תפוחי אדמה, ולא תמיד בצורה של מקלות. בכל פעם משהו קצת שונה כדי לגוון גם לי וגם לילדים.

כשהבנים היו קטנים ולא אכלו כמויות של 4 אנשים, הייתי מכינה לארוחת ערב צ׳יפס בתנור וסלט כרוב ליד, ארוחה מהירה וקלה להכנה שסיפקה את כולם. היום זה כבר לא מספיק לארוחת ילדים מתבגרים אבל לעצמי אני אוהבת את השילוב והפשטות.

החלטתי לכתוב לכם כאן הסבר מפורט על הכנת צי׳פס בתנור כי לאורך השנים שיפרתי ושכללתי את המאכל הפשוט הזה לכדי שלמות!! המדריך הוא בעצם המתכון. משלב בחירת חומר הגלם ועד התוצאה הסופית

איזה ירקות מתאימים לצ׳יפס?

כמובן שתפוחי אדמה הם הקלאסיקה הנצחית, אני לרוב משתמשת בזן גורמה (שקית שחורה) הם הכי טעימים בעיניי. אם אין להשיג אז אני משתמשת בזן האדום. אני פחות אוהבת את הלבנים.

בכל פעם שאני פותחת תנור להכנת צ׳יפס אני מוסיפה עוד תבנית עם ירק נוסף. בד״כ בטטה שהפכה להיות להיט אצלנו בבית אחרי שנים של סלידה פתאום יש התאהבות מחודשת. 

ניסיתי גם להכין עם לפת ושורש פטרוזיליה אבל התוצאה לא מאוד צ׳יפסית…יותר אנטיפסטי. אגב…לפת בתנור יצא מושלם!! אפשר להגיע למרקם מאד פריך עם דלורית- ממליצה לנסות.

האם מבשלים את תפוחי האדמה לפני?

לא. ממש אין צורך לבשל את תפוחי האדמה לפני הכנת צ׳יפס בתנור. אני נוהגת לבשל רק אם אני עושה תפודים גדולים ושמנמנים ואז הבישול המקדים מאוד משפיע על שילוב בין הרכות והפריכות. צ׳יפס חותכים יחסית דק ולכן אין צורך.

איך חותכים?

יש מגוון צורות ושיטות ליצור צ׳יפס פריכים. הכנתי לכם תבנית עם כל הצורות שאני אוהבת. ככל שהחיתוך דק יותר כך משך זמן האפייה קצר והתוצאה פריכה יותר. אם יש לכם מנדולינה אפשר לעשות ממש צ׳יפסים דקיקים אבל ממש לא חובה. אני לרוב עושה מקלות דקים או פוטטוס קצת שמנמנים.

איך מתבלים?

יש שתי שיטות. האחת לערבב בקערה שמן זית מלח ותבלינים, להוסיף את תפוחי האדמה החתוכים ולערבב היטב. שיטה שניה שחוסכת את הקערה זה לסדר בשכבה אחת בתבנית מרופדת בנייר אפייה להזליף מעט שמן זית ולפזר תבלינים. לפעמים יש חוסר אחידות בטעם אבל זה פתרון קל ופשוט.

עם מה מתבלים?

שמן זית איכותי זה הבסיס. אפשר ללכת נטורל ולשים רק שמן ומלח אטלנטי גס. אם בא לכם לגוון אני גיליתי לפני כמה שנים תערובת תבלינים שעושה קסמים לצ׳יפס שלי. מלח/פלפל/שום של מקורמיק. הנשק הסודי לצ׳יפס מושלם.

לאחרונה גם התחלתי להשתמש בתערובת  BBQ של Rub שמוסיפה טעם מעושן מתקתק והוא מושלם על הבטטות. (משתמשת בתערובת הזו גם לתיבול חזה עוף ופרגיות)

כמה לשים? זה קצת תלוי בכם אבל לתבנית צ׳יפס הייתי משתמשת ב 2-3 כפות שמן זית וכף תערובת תבלינים. אם משתמשים רק במלח אטלנטי אז כפית וחצי מלח.

*לא צריך גם מלח יש בתערובות התבלינים יש בהם הכל. ואגב…זה פוסט לא ממומן בשום צורה. המלצה אמיתית מתוך ניסיון.

איזה חום בתנור וכמה זמן?

אני מחממת את התנור כ- 20 דקות לפני על חום של 180 מעלות. זמן האפייה תלוי בשיטת החיתוך ועובי הצ׳יפס. אם הם מאוד דקים הזמן קצר יותר. כשצילמתי תבנית אחת עם מגוון חיתוכים הייתי צריכה להוציא את הדקיקים כדי שלא ישרפו עד שהפוטטוס יהיו מוכנים (רואים בתמונה שחלק לא הצלחתי להציל והם קצת שחומים מידי). אז שימו לב ליצור תבנית אחידה בעובי החיתוכים.

אין לי זמן מדוייק לאפייה, המטרה היא להגיע להשחמה. אם הצ׳יפס רכים זה לא מספיק, תמשיכו לאפות עד שהם מקבלים גוון זהוב, רק אז הם יהיו פריכים.

צ׳יפס אוכלים טרי או שלא אוכלים בכלל…תתארגנו כשעה לפחות לפני הארוחה כדי שיהיה לכם זמן לאפות. שהילדים יחכו בסבלנו שיצא מהתנור!

תהנו!